Přejít k hlavnímu obsahu

Zklamání z elektromobility: roztomilý ID.Buzz jako elektrický pokračovatel Multivanu VW se moc neprodává

Josef Mika 10.02.2025
info ikonka
Zdroj: Chip

ID.Buzz od VW má známého předchůdce v legendárním modelu Bulli. Jeho nostalgický design a moderní výbava se i přes některé drobné nedostatky líbí a získaly si přízeň kritiků. Prodejní čísla ale hovoří o něčem jiném.

Kapitoly článku

Koncern Volkswagen neprožívá dobré období. Klesající prodejní čísla, potíže s odbory, hrozba zavírání výrobních závodů, případně zprávy o jednání s čínskými partnery o možném převzetí nevyužitých výrobních kapacit: sázka na elektromobilitu německému koncernu zatím nevyšla.

Jedním z problémových dětí koncernu, v tomto případě divize užitkových vozidel, je ID.Buzz, který se vyrábí v Hannoveru od poloviny roku 2022 a mezitím se také začal kompletovat v americkém státě Tennessee. Plně elektrický potomek legendárního modelu VW Multivan (v Německu nazývaný také jako Bulli – zkratka BUs, Last-und Lieferwagen) se prostě neprodává dobře. Celosvětově si majitele našlo přibližně 30 000 kusů, v roce 2024 se pravděpodobně prodala jen polovina očekávaného počtu. A v předchozích dvou letech na tom tento model nebyl o nic lépe.

 

VW se snaží ID.Buzz vylepšit

VW Bulli
info ikonka
Zdroj: Vladimir Konoplev/Pexels
Sériová výroba ikonického modelu VW Transporter (Bulli) započala roku 1950. Popularitu mu získalo i jeho spojení s hnutím Hippies. Není divu, že současný koncern Volkswagen chtěl jeho podobu a nesmrtelný design využít i na elektrické platformě.

Výzkum příčin ve Volkswagenu probíhá a automobilka se snaží najít cesty ven z problému. Cena šla dolů a například v ČR ho ve verzi ID.Buzz Pure pořídíte od 1 049 000 Kč. Zároveň se zvýšil dojezd. Sám VW uvádí u modelu Pure dojezd 400 až 442 kilometrů v závislosti na výbavě, i když se to týká čistě městské jízdy. V kombinovaném provozu je to přibližně o 100 kilometrů méně, což ukazuje na jeden z problémů: ani ta nejkrásnější retro skříň nebude schopna držet krok s uhlazenou štíhlou konkurencí, pokud jde o aerodynamiku.

Další nevýhodou je pravděpodobně to, že kdysi populární verze California Camper není pro ID.Buzz (zatím) k dispozici. Plány na tuto verzi ale pravděpodobně VW zcela nezrušil, a to i přes problémy s hmotností. Uvedení na trh – pokud k němu skutečně dojde – však bylo odloženo. Důvodem je pravděpodobně i nedostatečná poptávka po předchozích modelových verzích. Ačkoli portfolio modelu 2024 bylo opět rozšířeno mimo jiné o dlouho očekávaný sedmimístný model XXL.

Mohlo by vás zajímat

Karta se může obrátit v USA

Navzdory skromným číslům by bylo velmi předčasné ID.Buzz odepisovat. Koneckonců jsou tu ještě Spojené státy americké – a to by mohl být pro ID.Buzz v roce 2025 překvapivě dobrý trh. Podle prodejního portálu shop4ev hlásilo mnoho tamních prodejců živý zájem již před uvedením na trh. Zpráva také uvádí, že VW plánuje zvýšit výrobní kapacitu v USA až na 150 000 kusů ročně.

ID.Buzz už získal titul "North American Utility Vehicle of the Year 2025“ (Severoamerické užitkové vozidlo roku 2025). Čestné místo mu udělil také časopis Time. Teď už jen zbývá, aby se stal bestsellerem. Nebo je to jen zbožné přání evropské automobilové jedničky v době, kdy se orientace na 100% elektromobilitu ukazuje jako problematická?

Zdroj: shop4ev, eFahrer


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme