Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Češi méně telefonují. Komunikace se přesouvá na WhatsApp a Facebook Messenger

Jakub Fišer 23.08.2024
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve spolupráci s agenturou PPM Factum Research přinesl průzkum toho, jak čeští spotřebitelé fungují v telekomunikačním prostoru. Ukazuje se, že klasické telefonování z čísla na číslo je stále více na ústupu. Naopak se potvrzuje, že uživatelé častěji odbavují jednoduché úkony čistě přes chat, psanou formou.

Kapitoly článku

Češi milují smartphony a neomezené tarify

Podle ČTÚ má mobilní telefon již téměř každý Čech. V drtivé většině případů pak jde o smartphone, tlačítkový telefon používá údajně jen 14 % národa, z toho většina lidí je starší 60 let. Absolutní nadvládu chytrých telefonů v české populaci potvrdila i nedávná studie Českého statistického úřadu.

Zároveň je mezi uživateli – nehledě na věk – maximálně rozšířen mobilní internet. Roste dokonce i zájem o datově neomezené tarify, které už nabízí všichni tři velcí operátoři, většinou za 600–900 korun měsíčně. Podle ČTÚ zájem o tento typ paušálního tarifu vzrostl na 55 %. A neustálé připojení k mobilnímu internetu uživatele automaticky motivuje být neustále online a komunikovat přes internet.

„Tradiční volání přes mobilního operátora využívá pouze 59 % respondentů, což je výrazný pokles oproti 82 % v roce 2019,“ uvádí úřad v monitorovací zprávě, která cituje zmíněnou studii. Hlavními důvody jsou prý cena, rychlost a možnost videohovoru či zasílání bezplatných příloh.

Mohlo by vás zajímat

Klasické telefonování vytlačují online služby

Tím se ale dostáváme i k mírně negativnímu aspektu. Vzrůstající zájem o méně osobní druh komunikace (zejména chat, WhatsApp nebo Facebook Messenger) totiž přispívá k psychickým poruchám, sociálním fobiím a nepohodě, kterou lidé cítí ve chvíli, kdy mají s někým komunikovat osobně či po telefonu.

To dokazuje i tato statistika: více než třetina respondentů významně nahrazuje telefonování přes mobil formou online textovou komunikací (WhatsApp, Messenger, iMessage). Konkrétně jde o necelých 37 %, zatímco před 5 lety šlo o 20,5 %.

Právě zmíněné platformy WhatsApp a Facebook Messenger jsou dokonce tak populární, že je více než 40 % respondentů využívá na denní bázi. Vcelku oblíbený je pak mezi uživateli i Skype a Microsoft Teams. U nich však převažuje nižší frekvence využití, nejspíš jde pro celou řadu lidí o čistě pracovní aplikace.

Zdroj: ČTÚ


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme