Už v roce 2010 vyvinula společnost Waagner Biro pro rakouského správce dálnic a rychlostních silnic ASFINAG tzv. fly over ramp (nadjezdovou rampu). Jedná se o most, který se používá při silničních pracích. Nahoře může provoz pokračovat jako obvykle, zatímco dole dělníci opravují vozovku. Původní most však nabízel málo prostoru pro stavební práce. Spolkový úřad pro silnice (Astra) ve Švýcarsku proto tuto koncepci převzal a dále ji rozvinul. Jak uvádí deník Neue Zürcher Zeitung, řešení dopravních zácp se po počátečních potížích setkalo s příznivým ohlasem motoristů. Ve videu na YouTube Astra ukazuje, jak se rampa staví a jak funguje.
Šedesátkou přímo nad staveništěm
Nájezdová rampa Astra ve Švýcarsku umožňuje obnovu úseků dálnice bez nutnosti uzavřít celý jízdní pruh. Silnice musí být dočasně uzavřena pouze při zřizování staveniště. Most dlouhý 257 metrů je pak umístěn přímo nad staveništěm. Provoz bude moci pokračovat jako obvykle. Zároveň jsou pracovní podmínky pod mostem pro dělníky mnohem příjemnější. Konstrukce totiž poskytuje stín a zajišťuje dodatečnou bezpečnost.
Při prvním nasazení v roce 2022 však rampa Astra úplně nezafungovala. Tehdy vznikla kilometrová kolona, protože nájezd na rampu byl příliš strmý. Od té doby byl most na obou stranách rozšířen a sklon se snížil z 6,1 % na 1,25 %. Namísto uzavírky jednoho jízdního pruhu a možných dopravních zácp může nyní doprava proudit rychlostí 60 km/h jako obvykle. Během noci se bude most posouvat rychlostí 0,5 km/h, aby mohli dělníci druhý den pokračovat v práci na novém úseku.
Mohlo by vás zajímat
Budoucnost rampy Astra je stále nejistá
Vývoj a optimalizace rampy Astra stály celkem 26 milionů švýcarských franků (cca 650 milionů korun). Vedoucí projektu Jürg Merian vysvětluje, že při současném nasazení na švýcarské dálnici A1 zvládnou pracovníci opravit přibližně 100 metrů denně. To je sice jen polovina oproti úplné uzavírce silnice, ale výhody hovoří ve prospěch rampy. Podle Meriana bylo například mnohem snazší najít pro stavbu stavební firmu. Podle propočtů jsou také konečné náklady na stavbu zhruba stejné jako při úplné uzavírce silnice. Zaměstnanci realizační firmy jsou při tomto řešení bezpečnější a mohou pracovat pohodlněji, zejména v létě.
Přestože řešení s rampou Astra vypadá slibně, stále není jasné, zda se bude v budoucnu používat. Důvodem je skutečnost, že most lze použít pouze na přibližně 13 procentech švýcarské silniční sítě. O tento koncept však již projevily zájem jiné země, například Norsko a Německo. Vzhledem k tomu, že v současné době již není aktivní patent, mohly by na realizaci podobného návrhu v budoucnu pracovat i další společnosti.
Zdroj: Neue Zürchner Zeitung, YouTube/Astra