Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

ČTÚ vyhodnotil měření pokrytí na železnici

Pavel Trousil 13.07.2016

Český telekomunikační úřad zveřejnil výsledky historicky prvního měření pokrytí tranzitních železničních koridorů signálem všech mobilních sítí. 

Kritéria aukce kmitočtů pro sítě LTE stanoví operátorům závazek pokrýt alespoň 50 % délky koridorů do jara roku 2019. O dva roky později musí být pokryté koridory, dálnice a rychlostní komunikace v celé délce v definované rychlosti přenosu dat.

Nejslabší vnitřní pokrytí měření odhalilo na II. tranzitním železničním koridoru (Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov – Břeclav), kde v sítích LTE je poměr pokrytých a nepokrytých bodů přibližně stejný, naopak nejlepší hodnoty vykazuje IV. koridor (Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště), kde sítěmi LTE je pokryto až 75 % délky tratě.

Měření provedené na konci dubna dále odhalilo, že v mnoha případech je pokrytí ‘roztříštěné‘, velmi rychle se střídají pokryté a nepokryté úseky,“ říká předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák a dodává: „mobilní telefony pak vzhledem k času potřebnému k přihlášení do sítě indikují subjektivně nižší míru pokrytí než je naměřená“.

koridor

operátor

LTE

LTE+UMTS

GSM

outdoor

indoor

outdoor

indoor

outdoor

indoor

I.

T-Mobile

91,10%

63,30%

96,40%

69,80%

99,90%

95,30%

O2

85,20%

56,90%

96,10%

67,20%

99,93%

96,50%

Vodafone

93,60%

62,90%

98,20%

70,80%

99,85%

95,77%

II.

T-Mobile

83,30%

45,30%

94,70%

56,80%

99,94%

97,99%

O2

85,90%

53,30%

95,20%

61,10%

99,97%

97,21%

Vodafone

96,70%

51,70%

99,00%

64,50%

99,92%

95,52%

III.

T-Mobile

89,40%

65,10%

95,10%

69,90%

99,86%

93,90%

O2

93,20%

67,90%

93,30%

72,30%

99,84%

94,70%

Vodafone

96,10%

66,20%

98,20%

68,50%

99,86%

91,79%

IV.

T-Mobile

96,30%

76,40%

99,10%

79,60%

99,95%

97,15%

O2

90,60%

70,00%

98,10%

76,40%

99,95%

97,86%

Vodafone

97,80%

64,70%

98,30%

71,00%

99,94%

94,18%

Jak ČTÚ upozornil již v dřívější tiskové zprávě, podstatný vliv na kvalitu připojení má konstrukce železničního vozu a její propustnost elektromagnetických vln. Mezi vozy nasazenými na českých železnicích jsou přitom rozdíly až desetitisícinásobné. I když do roku 2021 bude pokrytí železničních koridorů 100 %, přístup ke službám mobilních sítí pro cestující bude bez dalších technických opatření značně omezen. Je tedy nutné jej zajistit například použitím opakovačů nebo vytvořením tzv. pikobuněk pro interiér vozů.

Zkušeností z letošního měření využije ČTÚ při přípravě kontroly splnění rozvojových kritérií v letech 2019 a 2021 kdy bude třeba prověřit i rychlost přenosu dat. Pro prezentaci výsledků měření ČTÚ připravuje webovou aplikaci, která dále bude rozšířena o vizualizaci dat z měření pokrytí dálnic a rychlostních silnic. Do doby, než bude aplikace dokončena, zpřístupňuje ČTÚ podrobné výsledky měření alespoň ve statické podobě obsáhlého dokumentu (48 MB PDF) ve formě zprávy s grafickými přílohami a v podobě otevřených dat.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme