Kritéria aukce kmitočtů pro sítě LTE stanoví operátorům závazek pokrýt alespoň 50 % délky koridorů do jara roku 2019. O dva roky později musí být pokryté koridory, dálnice a rychlostní komunikace v celé délce v definované rychlosti přenosu dat.
Nejslabší vnitřní pokrytí měření odhalilo na II. tranzitním železničním koridoru (Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov – Břeclav), kde v sítích LTE je poměr pokrytých a nepokrytých bodů přibližně stejný, naopak nejlepší hodnoty vykazuje IV. koridor (Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště), kde sítěmi LTE je pokryto až 75 % délky tratě.
„Měření provedené na konci dubna dále odhalilo, že v mnoha případech je pokrytí ‘roztříštěné‘, velmi rychle se střídají pokryté a nepokryté úseky,“ říká předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák a dodává: „mobilní telefony pak vzhledem k času potřebnému k přihlášení do sítě indikují subjektivně nižší míru pokrytí než je naměřená“.
koridor |
operátor |
LTE |
LTE+UMTS |
GSM |
|||
outdoor |
indoor |
outdoor |
indoor |
outdoor |
indoor |
||
I. |
T-Mobile |
91,10% |
63,30% |
96,40% |
69,80% |
99,90% |
95,30% |
O2 |
85,20% |
56,90% |
96,10% |
67,20% |
99,93% |
96,50% |
|
Vodafone |
93,60% |
62,90% |
98,20% |
70,80% |
99,85% |
95,77% |
|
II. |
T-Mobile |
83,30% |
45,30% |
94,70% |
56,80% |
99,94% |
97,99% |
O2 |
85,90% |
53,30% |
95,20% |
61,10% |
99,97% |
97,21% |
|
Vodafone |
96,70% |
51,70% |
99,00% |
64,50% |
99,92% |
95,52% |
|
III. |
T-Mobile |
89,40% |
65,10% |
95,10% |
69,90% |
99,86% |
93,90% |
O2 |
93,20% |
67,90% |
93,30% |
72,30% |
99,84% |
94,70% |
|
Vodafone |
96,10% |
66,20% |
98,20% |
68,50% |
99,86% |
91,79% |
|
IV. |
T-Mobile |
96,30% |
76,40% |
99,10% |
79,60% |
99,95% |
97,15% |
O2 |
90,60% |
70,00% |
98,10% |
76,40% |
99,95% |
97,86% |
|
Vodafone |
97,80% |
64,70% |
98,30% |
71,00% |
99,94% |
94,18% |
Jak ČTÚ upozornil již v dřívější tiskové zprávě, podstatný vliv na kvalitu připojení má konstrukce železničního vozu a její propustnost elektromagnetických vln. Mezi vozy nasazenými na českých železnicích jsou přitom rozdíly až desetitisícinásobné. I když do roku 2021 bude pokrytí železničních koridorů 100 %, přístup ke službám mobilních sítí pro cestující bude bez dalších technických opatření značně omezen. Je tedy nutné jej zajistit například použitím opakovačů nebo vytvořením tzv. pikobuněk pro interiér vozů.
Zkušeností z letošního měření využije ČTÚ při přípravě kontroly splnění rozvojových kritérií v letech 2019 a 2021 kdy bude třeba prověřit i rychlost přenosu dat. Pro prezentaci výsledků měření ČTÚ připravuje webovou aplikaci, která dále bude rozšířena o vizualizaci dat z měření pokrytí dálnic a rychlostních silnic. Do doby, než bude aplikace dokončena, zpřístupňuje ČTÚ podrobné výsledky měření alespoň ve statické podobě obsáhlého dokumentu (48 MB PDF) ve formě zprávy s grafickými přílohami a v podobě otevřených dat.