Výsledky studie jsou jednoznačné: bude ale taková i realita?
Stále kolem sebe můžeme slýchat argumenty, které hovoří proti elektromobilitě: auta s elektrickým pohonem jsou drahá, vybíjejí se už po několika kilometrech a baterie velmi rychle putuje do recyklačního centra – tedy v tom lepším případě.
Technologie se ovšem neustále vyvíjí. První elektromobily za přibližně 20 000 EUR už jsou na trhu a v průběhu letošního roku by jich mělo přibývat. Doposud byla jako jistý práh cenové citlivosti zákazníků a bod zlomu vnímána částka 25 000 EUR. Rozšíření nabídky e-aut pod touto hranicí by mohlo pomoci širšímu rozšíření elektromobilů. Svůj význam při rozhodování ale zcela jistě sehraje i počet dobíjecích stanic, který prozatím zaostává.
V současné době také existují různé studie o životnosti vozidel, které uvádějí překvapivé výsledky. Například analýza, která je založena na údajích z milionu automobilů a pochází od britského ministerstva dopravy (MOT), ukázala, že elektromobily jsou schopné jezdit až 18 let a touto výdrží za sebou nechávají i vozy s dieselovým pohonem.
Mohlo by vás zajímat
![Oprava motoru vozidla](/sites/default/files/styles/small_16_9/public/2024-12/CarRepairProposal-cover.jpg.webp?itok=Uj3CM8lj)
Elektromobily budou brzy odolnější než vozy se spalovacím pohonem
Studie, o které informoval odborný časopis Nature, dokazuje nejen dlouhou životnost e-aut. Poukazuje také na vývoj, který vede k jejímu postupnému prodlužování. Od prvních sériových modelů elektromobilů trvalo jen pár let, než bylo z hlediska životnosti dosaženo parity se spalovacími modely.
Za tu dobu již konstruktéři získali mnoho zkušeností a podařilo se jim odstranit počáteční komplikace. Je tedy velmi pravděpodobné, že do budoucna půjde vývoj ještě rychleji. A platí to nejen pro výdrž a spolehlivost e-aut, ale také pro náklady na údržbu a zachování jejich hodnoty v průběhu užívání.
Britští a američtí vědci z různých univerzit se ve svém výzkumu opírali o rozsáhlou databázi dat od MOT. Jde přibližně o 300 milionů datových záznamů z téměř třiceti milionů vozidel. Díky tomu bylo možné spočítat, že elektromobily mají přepokládanou životnost 18,4 roku a za tu dobu ujedou přibližně 200 000 km.
Mohlo by vás zajímat
![Nabíjení Tesly ve sněhu](/sites/default/files/styles/small_16_9/public/2025-01/FrozenTesla-cover-unsplash.jpg.webp?itok=RhnjqneC)
Tato čísla se srovnávají s výdrží benzinových vozů, udávanou v délce 18,7 roku a nájezdem 187 000 km. Diesel vydrží více, studie udává 257 000 km, ale údajně už po 16,8 letech musí být sešrotován nebo recyklován.
Do jaké míry ale čísla, platná pro Velkou Británii, odráží tuzemskou realitu? Kdybychom se opírali o data Svazu dovozců automobilů, která uvádí průměrné stáří vozového parku v ČR na úrovni 16,4 roku, tak je odpověď jednoznačná: minimálně. U nás stále jezdí nemálo vozidel s dieselovými pohony a vysokým nájezdem 300 i více tisíc kilometrů, které si jejich majitelé rádi udržují jako každodenní pracanty přinejmenším pro jejich nízkou spotřebu a často i nenáročnou údržbu.
Nicméně vědci ve své studii výslovně upozorňují, že posun ve prospěch e-aut v mnoha ohledech teprve probíhá a uvedené výsledky nemusejí odpovídat osobní zkušenosti. Přesto očekávají že doba, kdy budou plně elektrická vozidla jezdit déle než jakýkoliv spalovací model, je už na dohled. Také sdílíte jejich optimismus? Otázkou zůstává, zda to bude tím, že moderní vozy skutečně vydrží stále méně, anebo tím, že e-auta budou tak dobrá.
Zdroj: Nature, SDA, The Guardian