Co se stane, když z jakéhokoliv důvodu nebudete moci se svým elektromobilem pokračovat v cestě
Kanadský youtuber provedl zajímavý test. Zajímalo ho, jak by to dopadlo, kdyby například uvízl ve sněhové vánici a musel strávit noc ve svém elektromobilu. Podobná situace se ale může snadno přihodit i v našich podmínkách: jistě si vzpomenete na katastrofální řetězovou nehodu, která se stala na D1 a při níž došlo k zablokování provozu na několik hodin. To samé se může přihodit i na přeplněných evropských dálnicích při cestování za lyžováním.
Pojďme ale zpět k testu youtubera: v rámci svého experimentu nechal svou Teslu Model 3 Long Range z roku 2024 zapnutou přes celou noc. Venkovní teplota se pohybovala kolem -20 °C.
Cílem odvážlivce bylo zjistit, jak dlouho vydrží baterie v případě, kdy ponechá zapnuté topení interiéru, vyhřívání sedadel a volantu. Průběh jeho testu můžete shlédnout v přiloženém videu.
Experiment začíná
Zkouška odolnosti baterie Tesly začala ve 21:30. Majitel Tesly nastavil topení na plný výkon aby zjistil, jak dlouho baterie při maximální úrovni nastavení teploty vydrží. Zatímco teplota vně vozu pomalu klesala k -18 °C, v interiéru zůstávalo příjemných 20 stupňů.
Ráno bylo jasno: po dvanácti hodinách elektromobil spotřeboval 36 % kapacity baterie jen na vytápění. To by odpovídalo ztrátě přibližně tří procent za jednu hodinu. Na začátku byl akumulátor na úrovni 66 %, na konci experimentu zbývalo ještě 30 %.
Mohlo by vás zajímat
Cena elektrické energie versus cena odpovídajícího množství spotřebovaného paliva: který typ vozidla topí levněji?
Jak by se ale taková situace promítla do nákladů za spotřebovanou elektřinu? Úbytek 36 % kapacity baterie odpovídá přibližně 30 kWh. Při ceně elektřiny kolem 8 Kč za jednu kWh při dobíjení doma by náklady na tento dvanáctihodinový topný test činily přibližně 240 Kč. To by se ještě dalo unést, nicméně při častějším opakování se částka může rychle nasčítat. Zvlášť pokud byste dobíjeli na veřejných stanicích, kde je cena mnohem vyšší – může být i dvojnásobná.
Dalším nákladovým faktorem je i předehřívání baterie. Před zahájením nabíjení při nízkých teplotách je potřeba ji nejprve předehřát na provozní teplotu. Po mrazivé noci to trvalo ca 15 až 20 minut a spotřebovalo další 3 kWh.
Pro srovnání: benzinový motor o objemu 1,5 l spotřebuje při volnoběhu přibližně 0,6 l paliva za jednu hodinu. Po dvanácti hodinách byste spotřebovali ca 7,2 litrů benzinu. Při ceně ca 36 Kč/l by to znamenalo 260 Kč. V tomto scénáři vychází elektromobil z hlediska nákladů o něco lépe za předpokladu, že dobíjíte doma.
Experiment ukázal, že Tesla Model 3 fungovala dobře i v extrémních podmínkách. Nicméně baterie se vyprazdňuje znatelně rychleji než nádrž spalovacího motoru. Je to dáno její celkovou kapacitou, která není adekvátní palivové nádrži o objemu ca 60 l.
Pokud byste tedy v zimě uvízli s baterií se zbývající kapacitou na úrovni jedné třetiny, stále byste měli mít dostatečnou rezervu na to, abyste to mohli přečkat v teple. To může být v nouzové situaci uklidňující, například pokud byste museli čekat na pomoc.
Nicméně pozor na dvě úskalí: elektronika vozidla může hlídat zbytkovou kapacitu baterie a odpojit veškeré spotřebiče ve chvíli, kdy spadne na kritickou hranici. Také je potřeba myslet na to, že po přečkané noci se zapnutým vytápěním nemusíte mít dostatek elektrické energie pro dojetí k první nabíječce.
Mohlo by vás zajímat
Pravidlo pro majitele elektroaut v zimě: kolik kWh spotřebuje topení
Ať už jde o Teslu či jiný elektromobil a bez ohledu na intenzitu mrazu – jako zjednodušené pravidlo si lze zapamatovat toto: na každých 10 stupňů rozdílu teplot spotřebuje topení elektromobilu přibližně 1 kW elektrické energie za jednu hodinu. Pokud tedy uvíznete v dopravní zácpě při -10 °C a chcete mít v autě příjemných 20 °C, spotřebujete přibližně 3 kW za jednu hodinu. Při venkovní teplotě 0 °C by to pak byly 2 kWh.
Pokud máte elektromobil s tepelným čerpadlem, je to například Kia e-Niro, počítejte se spotřebou kolem 0,8 kW elektrické energie za hodinu.
Vyhřívání sedadel, volantu a čelního skla spotřebovává pouze zlomek energie. Tyto funkce není nutné vypínat, je lepší raději ztlumit ventilátor.
Zdroj: YouTube