Pořizovací cena elektrokola není rozhodně zanedbatelná a většina z nás jeho koupi pečlivě zvažuje. Málokdo ale už přemýšlí nad tím, kolik ho bude stát jeho provoz – tedy vedle servisu také nutné dobíjení.
Na internetu občas narazíte na zajímavé, ale často zavádějící výpočty. Pojďme se podívat, z čeho bychom při zjišťování ceny za dobití elektrokola nebo elektrokoloběžky měli vycházet.
Fakta a nutná teorie
Do dnešních elektrokol výrobci většinou montují baterie na bázi lithia, to znamená lithium iontové (Li-Ion) nebo lithium polymerové (Li-Pol), tedy v podstatě akumulátory na podobném principu, které máme ve svých smartphonech. Jejich výhodou je dobrá dostupnost a tudíž přijatelná cena a také absence tzv. paměťového efektu,
Hlavním parametrem baterie z hlediska dojezdu elektrokola je kapacita udávaná výrobci většinou v Ah (podobně, jako se u modelů smartphonů udává kapacita akumulátoru v mAh). Toto číslo nám ale ještě samo o sobě neříká přesně, kolik využitelné energie nabitá baterie obsahuje. Energie se udává ve Wh (watt-hodinách) a její hodnota vlastně udává, jaký maximální výkon (ve watech) je baterie schopná dodávat po dobu jedné hodiny.
Pro přepočet na energii platí vzoreček E = Q x U
E energie [Wh]
Q elekrický náboj (neboli udávaná "kapacita baterie" výrobci) [Ah]
U elektrické napětí [V - volty]
Z daného vzorečku tedy vyplývá, že pro přesné určení množství energie uložené v nabité baterii potřebujeme znát její napětí. U většiny současných elektrokol bývá standardem 36 V, kapacita se podle modelů a vybavení pohybuje v poměrně široké škále 10-20 Ah. Pokud vezmeme „lepší“ horský e-bike, pak je dnes obvyklým standardem baterie 630 Wh, tedy 17,5 Ah s napětím 36 V:
17,5 x 36 = 630 (Wh)
Dojezd
Spotřeba energie při jízdě na elektrokole závisí na mnoha faktorech, ale průměrně se udává 4,5 Wh/km. Zdroj: Unsplash/KBO Bike
Jedním z největších renomovaných výrobců motorů pro elektrická kola je firma Bosch. Ta vypracovala na svých stránkách (viz odkaz na konci článku) šikovný online kalkulátor dojezdu pro své motory a baterie, nicméně její výsledky se dají vztáhnout i na další značky. Orientačně platí, že na ujetí 1 km na současném elektrokole při standardních podmínkách potřebujete 4,5 Wh. Tato hodnota je určitě hodně závislá na hmotnosti jezdce, stupni podpory, rychlosti, sklonu terénu, povrchu a dalších podmínkách. Ale dá se z ní pro účely našeho výpočtu celkem spolehlivě vycházet.
Mimochodem: taková 630Wh baterie by nám tedy měla teoreticky vystačit na 140 km (630 : 4,5 = 140).
Ztráty při nabíjení
To ale ještě není úplně všechno. Abychom byli blíže realitě, je potřeba uvažovat ještě účinnost procesu převodu síťového napětí ze zásuvky na energii v baterii, která se odhaduje celkem na zhruba 80 %. Je do toho započítána účinnost samotné síťové nabíječky a také nabíjecího procesu (jak nabíječka, tak baterie elektrokola se při nabíjení zahřívají).
A konečně: kolik stojí dobití elektrokola a jeden ujetý km
Vyjdeme z dnes běžné kapacity baterie „lepšího“ horského elektrokola, 17,5 Ah. Do takové baterie se tedy vejde 17,5 x 36 = 630 Wh energie. Pokud k tomu připočítáme účinnost dobíjení, a tedy uvažujeme ještě zhruba o jednu čtvrtinu větší odběr z elektrické sítě, vychází nám, že na plné dobití horského e-biku spotřebujeme 788 Wh.
Při dnešní (často ještě zastropované) ceně elektřiny cca 9 Kč/kWh (neboli 0,009 Kč/Wh) nám vychází cena za jedno úplné dobití elektrokola na zhruba 7 Kč.
Pokud bychom brali teoretický dojezd 140 km, pak nás jeden ujetý kilometr na elektrokole vyjde na pět haléřů. To není v porovnání s autem vůbec špatné, co říkáte?
A jak na tom jsou elektrokoloběžky?
Jízda na elektrokoloběžce se většinou obejde bez podpory jezdce. I díky tomu je její spotřeba vyšší než v případě elektrokola. Zdroj: Unsplash/Gotrax
Obecně elektrokoloběžky využívají podobné akumulátory jako elektrokola a provozují je také na 36 V. Dnes obvyklé kapacity u nových modelů se pohybují mezi 300 až 750 Wh a výrobci udávané dojezdy mezi 25 až 70 km. Dá se z toho odvodit spotřeba kolem 10 až 12 Wh/km. Ano, je vidět, že elektrokoloběžky spotřebovávají mnohem více energie, než je tomu v případě elektrokol. Je to dáno větším odporem při jízdě (menší kolečka znamenají větší valivý odpor) a také minimální pomocí ze strany jezdce.
Prostě spotřeba elektrokoloběžek je průměrně 2,5krát vyšší, a tudíž i jeden km na elektrokoloběžce bude 2,5krát dražší, než je 1 km ujetý na elektrokole. Za kilák jízdy v tomto případě zaplatíte asi 12,5 haléře.
Životnost baterie a dobíjení
V podstatě pro akumulátory elektrokol (a elektrokoloběžek) platí to samé, co pro baterie mobilních telefonů. Je ideální je zcela nevybíjet a zároveň také nedobíjet až do 100 procent (výrobci uvádí ideálních 90 %). Akumulátory skladujte nabité na cca 60 % (platí hlavně při odstavení kola přes zimu) a nevystavujte je extrémním teplotám
Přejeme vám mnoho radostných kilometrů s elektrickým pohonem.
Zdroj: Bosch eBike Range Assistance, údaje výrobců