Přejít k hlavnímu obsahu

Elon Musk se vzteká: Trumpova cla mu ničí byznys s elektromobily Tesla

Josef Mika 09.04.2025
Elon Musk zuřící
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Už se ví, že Elon Musk není spokojen se zavedením vysokých cel „svým“ prezidentem. Poškozují totiž jeho vlastní byznys. Začíná dokonce vést osobní válku proti administrativě Donalda Trumpa, které je ale stále členem.

Kapitoly článku

Musk se zlobí kvůli clům

Poté, co Donald Trump oznámil „reciproční“ cla, kvůli nimž Elon Musk přichází o miliardy dolarů ve svém podnikání, Musk zkritizoval celní poradce amerického prezidenta. V přímém nesouhlasu s novými cly zpochybnil harvardský titul Petera Navarra, ekonoma, který je od ledna 2025 hlavním Trumpovým poradcem pro obchod a výrobu.

Musk rovněž uvedl, že by si přál, aby mezi USA a EU platila nulová cla. Navarro na Muskův útok reagoval odměřeně a uvedl, že jeho komentáře k celním sazbám nejsou překvapivé, protože je vlastně montérem automobilů a je závislý na dovozu.

„Pokud jde o cla a obchod, všichni v Bílém domě berou Elona jako výrobce automobilů. On ale ve skutečnosti není žádný výrobce automobilů, je to pouze sestavovatel. [...] Je to představitel automobilky. To je to, co dělá, a k tomu chce levné zahraniční díly,“ řekl Navarro a dodal, že mnoho dílů Tesly pochází z Japonska, Číny a Tchaj-wanu.

Mohlo by vás zajímat

Navarro též zdůraznil, že na rozdíl od Muska chtějí, aby se pneumatiky vyráběly v Akronu, převodovky v Indianapolis, motory ve Flintu a Saginaw a celá auta zkrátka v USA.

Musk si ale očividně myslí pravý opak. „Podle všech definic je Tesla nejvíce vertikálně integrovaným výrobcem automobilů v Americe s nejvyšším podílem amerických dílů. [...] Tesla má nejvíce vozů vyrobených v Americe. Navarro je hloupější než pytel cihel,“ kontroval.

Cesty Muska a Trumpa se rozcházejí

Elon Musk doufá v úplnou svobodu obchodu mezi Spojenými státy a Evropou. Vyjádřil naději, že se nakonec podaří dosáhnout dohody. Podle něj by bylo ideální, kdyby Evropa i Spojené státy přešly na nulová cla, čímž by fakticky vznikla zóna volného obchodu mezi Evropou a Severní Amerikou.

Je otázkou, co se nakonec stane s cenami vozů Tesla. Bude vůbec rentabilní jejich výroba při eskalaci celní války mezi USA a asijskými ekonomikami? Problém, který se bytostně týká i dalších velkých amerických značek, například Applu a jeho iPhonů.

Zdroj: CNN, @elonmusk / X

Mohlo by vás zajímat


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme