Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Erotika, hororové scény a nákupy v aplikacích: kam se posunul herní svět a jsou hry ještě vůbec pro děti?

Jiří Palyza 20.05.2024
Zdroj: Rockstar Games / Red Dead Redemption 2 press kit

Oblast počítačových her se od dob Tetrisu, Hledače min a Hada posunula do jiné galaxie. Dnešní herní svět překypuje animacemi, poutavým dějem, akcí, ale také temnými vzory, nebo nevhodnou erotikou. Jsou ještě vůbec takové hry vhodné pro děti?

Kapitoly článku

Nabídka aplikací a online her se v posledních letech výrazně rozšířila. Mnohé hry, které jsou především doménou dětí a mládeže, ale kromě zábavy často skrývají obsah, který pro tuto cílovou skupinu není úplně ideální. Jde například i o scény plné násilí a sexu.

Organizace pro ochranu spotřebitelů u našich západních sousedů provedla zajímavý průzkum. Zaměřila se na 16 známých her pro mobilní telefony, které by měly podle jejich vydavatelů být v pořádku pro děti bez omezení věku a s omezeními od šesti nebo dvanácti let. Téměř všechny testované hry nevyhověly. Pouze jediný titul dosáhl lepšího skóre: Minecraft, který lze hrát pod dohledem rodičů.

Loupeže, chaos a běsnění

Snímek ze hry GTA6
Ne všechny hry, které jsou označené jako vhodné pro děti, skutečně vyhovují.
Zdroj: Rockstar Games / GTA 6 press kit

Například v jedné z aplikací, která je schválena pro děti od 12 let, ale bez problému k ní samozřejmě mají přístup i menší děti, testeři našli prvky násilných útoků. Objevili také další znepokojivé prvky, jako například:

  • různá monstra a obludy,
  • nevhodné sexuální scény,
  • obsah, odkazující na fašismus a antisemitismus, včetně uživatelských jmen a skupin.

O některých těchto zjištěních už byli vydavatelé dotčených her informováni, nicméně podle informací testující organizace často nereagovali potřebným způsobem.
 

Mohlo by vás zajímat

Samostatnou kapitolou je kromě těchto výsledků také manipulativní design herních aplikací. Ten je vytvářen tak, aby uživatelé, tedy v tomto případě děti a mladí lidé, strávili hraním her co nejvíce času. Používají různé metody odměn, nebo jsou vytvářeny tak, aby po dosažení jistých úspěchů bylo potřeba zaplatit peníze, což umožní postoupit do další úrovně hraní.

Většina her je založena na nákupech ve hře, kdy lze za peníze získat různé prostředky, které umožňují postupovat ve struktuře hry do dalších fází. Jsou to virtuální předměty, jako třeba drahokamy, zbraně nebo suroviny.

Jedině tak je často možné urychlit postup ve hře, nebo překlenout nějakou čekací dobu. Rizikové je zejména to, že fiktivní měny snižují práh zábran investovat do aplikací nebo her ještě více peněz.

Na co by si měli dát pozor především rodiče

Chlapec s tabletem a sluchátky
Je věc především rodičů, zda chtějí mít pod kontolou, co vlastně jejich potomci na internetu dělají a jaké hry hrají. Ne všechen obsah včetně spousty online nebo mobilních her je pro ně vhodný.
Zdroj: Emily Wade/Unsplash

Neexistuje univerzální rada, jak problém omezení přístupu k některému obsahu nebo hrám dětem a mladým vyřešit. Mladí uživatelé si cestu zpravidla vždy dokáží najít. Spíš jde o to vše včas a otevřeně probrat, informovat o souvisejících rizicích a nabídnout pomoc v případě, kdy by se v online či herním světě potomci setkali s nějakým ohrožením.

Lze také dohlížet na čas trávený u obrazovky, případně instalovat některé z nástrojů rodičovské kontroly. Taky je dobré se zamyslet nad vlastními zvyklostmi: těžko budete svým potomkům vysvětlovat, že není dobré trávit veškerý čas s mobilem, když je vaší pravidelnou večerní náplní sledovat videa na YouTube, komunikovat na WhatsAppu nebo procházet obsah sociálních sítí, nemyslíte? Prostě příklady táhnou...

Zdroj: RND, NPR
 

Mohlo by vás zajímat


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud