Nová směrnice o řidičských oprávněních v EU si chce více posvítit na seniory
Reforma směrnice pro řidičská oprávnění v regionu Evropské unie už delší dobu budí emoce a vrhá stín na řidiče v seniorském věku. Mezi hlavními tématy jsou opatření, která by měla být přijata pro snížení rizik, která údajně pro silniční provoz představují.
S přibývajícím věkem se některé dovednosti, potřebné pro bezpečné řízení ve stále houstnoucím silničním provozu, zhoršují. Ani současný trend zbytečně komplikovaného infotainmentu v moderních vozidlech tomu nijak neulehčuje, spíš naopak. S orientací v někdy naprosto zbytečně komplikovaném ovládání dotykových displejů má v mnoha případech problém se vyznat i řidič mnohem mladší. Natož senior.
V důsledku demografických změn se podíl starších řidičů neustále zvyšuje. Cílem je udržet řidičské kompetence seniorů co nejdéle, nicméně s ohledem na současné trendy vývoje automobilismu a zachování maximální bezpečnosti jak pro samotné řidiče, tak i ostatní účastníky silničního provozu.
Evropská komise v rámci reformy navrhuje pravidelné zdravotní prohlídky, sebehodnotící testy a přezkušování řidičských schopností od věku 70 let. Německé sdružení TUV, které se specializuje na technické kontroly, inspekce, certifikace a testy různých služeb a produktů, to považuje za přehnané a prosazuje jiný přístup.
Zkušební jízdy za přítomnosti pozorovatele
Sdružení TUV navrhuje povinnost zkušebních jízd se zpětnou vazbou od přítomného pozorovatele, a to od věku 75 let. K tomuto návrhu se u našich západních sousedů přidaly i pojišťovny.
Vyškolený řidič-pozorovatel pojede spolu se seniorem v reálném provozu a poskytne mu individuální zpětnou vazbu k jeho řidičským dovednostem. Podle dílčího dokumentu, který byl k tomuto návrhu připraven, by také údajně bylo užitečné vystavit o účasti na zkušební jízdě osvědčení a zpracovat zpětnou vazbu, tedy hodnocení účastníka, které by posléze bylo k dispozici také pro orgán, vydávající řidičské průkazy (!).
„Během zpětnovazebních jízd dostávají účastníci informaci o svých silných a slabých stránkách, návrhy na zlepšení a rady ohledně nových pravidel silničního provozu,“ komentuje celou věc zástupce TUV. „Nejde o získání seniorského řidičského průkazu, ani o odebrání stávajícího řidičského oprávnění.“
Tento návrh má širokou podporu německého obyvatelstva: 85 % z nich považuje povinné jízdy se zpětnou vazbou pro řidiče starší 75 let za rozumné. Vysoký souhlas je také u osob starších 65 let, kde je tento požadavek schválen 73 procenty.
Další možný zdroj příjmu pro autoškoly
Podle TUV je důležité, aby se zpětná vazba řidičských schopností stala pro osoby starší 75 let povinná. Jen tak se může podle jejího mínění podchytit skupina, která to nejvíce potřebuje.
Podle oslovených respondentů by tyto jízdy se zpětnou vazbou měly provádět autoškoly, ale také zkušební organizace, jako například již zmíněná TUV, nebo Dekra.
Zdroj: TUV