Pokud uvažujete o koupi SSD disku SanDisk Extreme Pro, Extreme Portable, Extreme Pro Portable nebo WD MyPassport, možná to raději nedělejte.
O problému, který se týká oblíbených externích disků SanDisk Extreme a SanDisk Extreme Pro, jsme psali už v květnu. Tato externí paměťová úložiště jsou sice odolná, extrémně rychlá a kompaktní, nicméně problémy se ztrátou přístupu k obsahu přetrvávají.
U zmíněných modelů má výrobce zřejmě problém s kvalitou. Od začátku roku se množí hlášení od uživatelů. Mnoho externích SSD disků od SanDisk a mateřské firmy Western Digital, které se vyrábějí od konce roku 2022, nefunguje spolehlivě.
Zdá se, že je problém se souborovým systémem, a to bez ohledu na použitý formát a operační systém. Operační systémy pak nemohou přistupovat k datům, uloženým na externím paměťovém úložišti, ačkoliv samotný hardware působí dojmem, že je vše v pořádku.
Tyto problémy byly pozorovány jak v systému Windows s formátováním FAT, tak i macOS s HFS+. Četné zmínky lze najít v diskuzích na Redditu a fóru SanDisku.
Které modely externích SSD úložišť jsou chybou postiženy?
U některých modelů externích disků SSD výrobce SanDisk dochází k problémům, vedoucím ke ztrátě dat. | Zdroj: SanDisk
Pro následující uvedené modely paměťových úložišť Western Digital doporučuje aktualizaci firmwaru. Na svých webových stránkách se ale výrobce zmiňuje pouze o problémech "neočekávaného odpojení od počítače". O hrozící ztrátě dat není ani zmínka.
– SanDisk Extreme Portable 4 TB (SDSSDE61-4T00)
– SanDisk Extreme Pro Portable 4 TB (SDSSDE81-4T00)
– SanDisk Extreme Pro Portable 2 TB (SDSSDE81-2T00)
– SanDisk Extreme Pro Portable 1 TB (SDSSDE81-1T00)
– Western Digital My Passport 4 TB (WDBAGF0040BGY)
Mnohé nasvědčuje tomu, že se problém vyskytuje u modelů vyrobených od listopadu 2022. Podle hlášení se zdá, že postiženy jsou i disky Sandisk Pro-G40.
Aktualizace firmwaru disků, kterou poskytuje a doporučuje společnost SanDisk, zdá se nepomáhá. Na problémy si stěžují i uživatelé, kteří ji nainstalovali.
Zástupci společnosti SanDisk se k dotazům tisku a veřejným příspěvkům o problémech zatím nevyjádřili. V případě pochybností nezbývá uživatelům než zálohovat uložená data na jiné paměťové úložiště.
Zdroj: The Verge, Western Digital