I letos v březnu pokračovalo oživení čínského trhu s vozy na nové energie (New Energy Vehicles – NEV). Mezi NEV patří nejen čistě elektrická vozidla, ale také plug-in hybridy. Podle nejnovějších údajů Čínského sdružení výrobců osobních automobilů (CPCA) tvořily tyto modely více než polovinu všech registrací nových vozů.
Roste celý trh, ale elektromobily převažují
Letos od 1. do 23. března se v Číně prodalo 622 000 vozů NEV, což je o 30 procent více než v předchozím roce a o 40 procent více než v únoru. Maloobchodní prodej elektromobilů za celý rok 2024 činil celkově 2,048 milionu vozidel – meziročně o 34 procent více.
Přitom v Číně se v tomto období (1. až 23. března) prodalo celkem 1,154 milionu všech osobních automobilů, což představuje meziroční nárůst o 18 procent a 25 procent ve srovnání s únorem.
Za zvláštní zmínku stojí, že od začátku roku se v Číně prodalo celkem 4,3 milionu osobních automobilů, z toho přibližně 2,4 milionu NEV. Od 1. do 23. března dosáhl podíl elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu 53,9 procenta a od začátku roku 47,30 procenta. To ukazuje, že elektromobilita začíná být v Číně rozhodujícím prvkem automobilového trhu.
Čínské elektrovozy v Evropě

V Evropě se naproti tomu dosud prodalo relativně málo elektromobilů z Číny. Podle údajů institutu pro výzkum trhu DataForce si loni našlo evropské majitele celkem 368 213 vozidel vyrobených v Číně. Poradenské společnosti ale varují, že zavedení evropští výrobci automobilů by se měli mít na pozoru, protože čínské značky jsou i zde mezi kupci nových vozů stále oblíbenější.
Díky příznivým cenám by čínští výrobci mohli rychle změnit poměry na trhu elektromobilů v Evropě. Letos svůj nástup na evropský trh ohlásila už řada čínských automobilek, z nichž většina se soustředí právě na elektrické vozy nebo plug-in hybridy. Čínské automobilky přitom rozšiřují svá zastoupení i v jednotlivých zemích EU. Důkazem může být oficiální zahájení prodejů čínského výrobce BYD v České republice, ke kterému došlo 1. dubna.