Mrazivé podmínky a vysoká průměrná rychlost: podmínky testu daly e-autům zabrat
Při poklesu vnější teploty elektromobily spotřebovávají více elektrické energie, což se pochopitelně projeví i na jejich dojezdu. I když výrobci hrdě slibují dojezdové vzdálenosti 500 až 700 km na jedno nabití, těchto hodnot jsou jejich vozidla schopna dosáhnout pouze za optimálních podmínek. Mezi ně patří vysoké venkovní teploty a smíšený styl jízdy včetně městského provozu.
Jak to ale dopadne v případě, kdy se elektromobily vydají na dlouhou cestu v zimě při teplotě kolem nuly? ADAC simuloval trasu mezi Mnichovem a Berlínem po dálnici, celkem pro 25 elektromobilů. Potřebné hodnoty u nich byly zaznamenány v předchozím testování v reálném provozu. Ten zahrnoval různé režimy včetně stoupání a klesání i dopravní situace, se kterými se běžně setkáváte.
Aby bylo možné výsledky lépe porovnat, škálovat a vyloučit vlivy, jako například individuální styl jízdy testovacích řidičů nebo rychlost a plynulost provozu, test neprobíhal na skutečné dálnici. Vše se odehrálo ve zkušební laboratoři ADAC pro elektromobilitu.
Všechna testovaná vozidla se v laboratorních podmínkách musela přizpůsobit naprosto stejné rychlosti, a to aniž by na ni měly vliv různé faktory, jako například měnící se hustota provozu, vítr, počasí či dopravní zácpy. V úvahu se bralo i omezení rychlosti na trase. Papírově vše vyšlo na průměrnou rychlost 111 km/h a dobu jízdy 5 hodin 15 minut, to vše na vzdálenosti 582 km.
Test dojezdu ADAC: pouze jediný elektromobil dojel bez dobíjení

Výsledek testu je střízlivý. Bez zastávky na dobíjení zvládl tuto vzdálenost pouze jediný vůz, a tím je Mercedes-Benz EQS. Z testovaných vozidel disponuje největší baterií, jejíž kapacita je 118 kWh. Díky dobré aerodynamice vozidla je dosaženo velmi nízké spotřeby elektrické energie. Vůz také vykazuje nízký valivý odpor a dobré řízení teploty.
Na konci testu měl MB EQS dojezd pouhých 18 km. Podle techniků ADAC je ale otázkou, zda by si řidič vozidla za bezmála tři miliony korun troufl vybít akumulátor tak hluboko i v reálném provozu.
Sedm elektromobilů vzdálenost ujelo s jednou zastávkou na dobití. Mezi nimi byly modely Porsche Taycan, VW ID.7 PRO S a Lucid Air. Devět vozidel by potřebovalo dvě zastávky a dalších osm vozidel zastávky tři.
Jediný zástupce značky Škoda, model Enyaq Coupé 85, se s dojezdem 316 km umístil na šestnáctém místě. Úplně nejhůř dopadla Toyota BZRX FWD, která v testu vydržela pouhých 233 km.
Mohlo by vás zajímat

Při jízdách na dlouhé vzdálenosti v zimě je potřeba počítat s rychlejším vybíjením
ADAC zjistil, že u 18 z 25 testovaných vozidel byly hodnoty spotřeby elektrické energie o 50 % vyšší, než uvádějí výrobci v technických specifikacích. Výrazné odchylky vykazovaly především modely Volvo EC40, MG4 a Ford Capri, u kterých to bylo 80 % i více.
Podle organizace ADAC však spotřeba a dojezd nejsou vše. V úvahu je třeba brát i možnost dobití elektromobilu na rychlonabíjecí stanici.
Co se týče kalkulace zvýšení spotřeby elektrické energie v zimním období, kterou je potřeba pro vyhřívání interiéru vozidla, v případě elektromobilů bez tepelného čerpadla lze pro hrubou orientaci použít následující pravidlo: na každých 10 stupňů rozdílu teplot elektromobil spotřebuje přibližně jeden kilowatt topného výkonu za hodinu. Pokud byste si tedy chtěli ve vozidle dopřát příjemných 20 °C při venkovní teplotě -10 °C, počítejte kromě běžné spotřeby při jízdě také s navýšením o přibližně 3 kW/h na vytápění.
Zdroj: ADAC