Intelligent Speed Assistance (ISA), tedy inteligentní asistenční systém regulace rychlosti, který sleduje rychlost jízdy vozidla, není pro řidiče úplnou novinkou. Nařízení EU 2021/1958 platí pro nové typy vozidel v Evropě už od 6. července 2022. Nyní vstupuje v platnost další etapa.
Nově registrovaná vozidla musí být od 7. července 2024 povinně vybavena systémem ISA. Asistent upozorňuje řidiče na překročení rychlostních limitů pomocí akustických nebo vizuálních signálů.
Ve vhodných jízdních situacích může asistent provést také automatické lehké uvolnění plynu, při kterém se pedál plynu mírně přitlačí k noze nebo zavibruje.
To však není vše: nové předpisy počítají i s dalšími povinnými asistenčními systémy, jako je černá skříňka, která bude poskytovat údaje v případě nehody, a příprava na tzv. alcolocky. To umožní dodatečnou montáž imobilizérů citlivých na alkohol.
Varování o překročení rychlosti nelze trvale vypnout
Myšlenka stojící za zavádění ISA je dobrá a indikace překročení rychlosti jsou užitečné, ale nakonec stejně vždy rozhoduje člověk. Asistent neomezuje rychlost a aktivně nezpomaluje příliš rychle jedoucí vozidla. Zodpovědný je stále řidič a může nakonec rychlost stejně překračovat.
Jeden důležitý detail: ISA nelze trvale vypnout. To je nepříjemné zejména v případě, že systém dělá chyby a například používá špatné mapové podklady nebo správně nerozpoznává dopravní značky prostřednictvím kamer. Co je možné: ISA lze deaktivovat při každém novém nastartování vozidla. Nastavení se však vztahuje pouze na aktuální jízdu.
V předpisech se uvádí následující: Po každé aktivaci hlavního spínače ovládání vozidla se systém ISA automaticky obnoví v normálním provozním režimu. Automatická opětovná aktivace systému ISA může být podmíněna otevřením dveří řidiče.
Další povinní asistenti
Od 7. července 2024 však bude pro nově registrovaná vozidla povinných ještě více asistenčních systémů:
- Černá skříňka: tento termín je známý především v souvislosti s letadly, ale nyní se záznamník nehod nebo lépe záznamník dat o událostech (Event Data Recorder – EDR) objevuje i u automobilů. Průběžně zaznamenává informace o rychlosti, brzdění nebo aktivaci airbagů, ale také je pravidelně přepisuje. Pouze v případě nehody se ukládají informace několik sekund před a po kolizi, aby bylo možné průběh nehody lépe rekonstruovat. Údaje o nehodě se ukládají lokálně ve vozidle v uzavřeném a anonymizovaném systému. Vzhledem k tomu, že tato novinka je od loňského července povinná pro všechna nově vyvinutá vozidla, je dotyčná černá skříňka již v mnoha nových automobilech namontována.
- Asistent nouzového brzdění: jedná se o automatický systém, který samostatně rozpozná nebezpečné situace a následně může automaticky zabrzdit vozidlo, aby zabránil nehodě nebo zmírnil její následky.
- Automatické nouzové brzdové světlo: vedle asistenta nouzového brzdění musí být na zádi vozidla namontováno také nouzové brzdové světlo, které signalizuje, že bylo zahájeno intenzivní brzdění.
- Upozornění na únavu: tento asistent je určen ke sledování bdělosti řidiče a případnému vydávání varování. Může se jednat například o akustické nebo vizuální hlášení, které řidiče vyzve, aby si udělal přestávku.
- Couvací asistent: aby se předešlo nehodám při couvání, jsou povinné také asistenty, které rozpoznávají osoby nebo předměty za vozidlem.
- Systém varování při opuštěním jízdního pruhu: podpůrný asistenční systém je povinný také pro udržení jízdního pruhu. Řidič musí mít možnost jej ovládat.
- Příprava pro alcolock: povinné je také nové rozhraní pro imobilizéry citlivé na alkohol, tzv. "alcolocks". Ty musí být v budoucnu snadno dodatečně instalovatelné. Samotný alcolock (zatím) není povinný.
Zdroj: Evropská unie