Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Nové nařízení Evropské komise nyní mění spoustu výrobků: nezpůsobí ale zbytečný chaos?

Jiří Palyza 17.07.2024
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Nová verze Nařízení o ekodesignu, která právě vstupuje v platnost v regionu Evropské unie, přináší "digitální pas produktu". K čemu je to dobré a nepřinese to spíš zbytečné nejasnosti?

Kapitoly článku

Soubor nařízení pro podporu ekologie a udržitelnosti u výrobků, hovorově známý jako "směrnice o ekodesignu", v rámci Evropské unie platí už od roku 2005. Mimo jiné stanovuje požadavky na výrobu konkrétních výrobků, které se poté prodávají na trzích EU. Důraz klade především na úsporu zdrojů. Zatím se jedná například o tyto skupiny produktů:

  • zdroje světla,
  • chladničky,
  • automatické pračky,
  • sušičky prádla.

S novou verzí "Nařízení (EU) 2024/1781 o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign udržitelných výrobků" (ESPR), která platí od 18. července 2024, byla tato myšlenka rozšířena na řadu dalších výrobků. Co to bude konkrétně znamenat pro výrobce a spotřebitele?

V kruzích výrobců zaznívají obavy, že doplňující informace by se mohly zneužívat v konkurenčním boji

Visačky od výrobků
Plány EU mají do budoucna zajistit ekologičtější výrobky a větší transparentnost. Z digitálního pasu výrobku ale mají producenti obavy: v krajních případech by obsažené informace mohly vést ke zneužívání v konkurenčním boji.
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Nové požadavky nařízení EU se nyní vztahují nejen na spotřebu energie během používání výrobků, ale také na jejich celý životní cyklus.

Jsou stanoveny minimální požadavky na "trvanlivost, opětovnou použitelnost, možnost dodatečné montáže a opravy, maximální množství tzv. látek vzbuzujících obavy, účinnost zdrojů, obsah recyklátu, přepracování a recyklaci, ale také na informace, jako je označování emisí CO2 nebo ekologickou stopu".

Mohlo by vás zajímat

Ke kontrole, zda jsou přijatá nařízení dodržována, slouží digitální pasy výrobků (DPP). Obsahují důležité informace o výrobku a jejich součástí dokonce bude i návod k obsluze.

Do budoucna se stanou zajímavé nejen v oblasti průmyslu a pro úřady, ale také pro koncové spotřebitele. Lze předpokládat, že mnoho spotřebního zboží bude vybaveno NFC čipy nebo QR kódy, které bude možné načíst mobilním telefonem.

Nově se nařízení vztahuje na další skupiny produktů:

  • textil,
  • obuv,
  • nábytek,
  • železo, ocel a hliník,
  • čistící prostředky a chemikálie.

Mohlo by vás zajímat

Další součástí nařízení ESPR je zákaz ničení dále použitelných výrobků, což se týká například oblečení a obuvi. Zejména u těchto komodit se každoročně úmyslně zničí mnoho tun dále použitelného zboží. Zákaz, vztahující se na tyto výrobky, má platit od července 2026 a může být ještě dále rozšířen i na další skupiny produktů.

Harmonogram směrnice o ekodesignu

QR kód na visačce u plavek
Mnoho zboží by už brzy mohlo obsahovat digitální pas výrobku na čipu NFC. Konkrétní typ, který by měl do budoucna nahradit klasické visačky, testuje i výrobce textílií Bonprix.
Zdroj: Bonprix

Před Evropskou komisí nyní stojí úkol vypracovat do března 2025 podrobný pracovní plán, který se bude týkat všech skupin výrobků, pro něž mají být v nadcházejících letech vypracována upřesňující nařízení. Zvláštní pozornost bude věnována již zmíněným typům zboží.

Pro textil a ocel už Evropská komise první kroky k vypracování předpisů podnikla. Odborníci očekávají, že první konkrétní předpisy o výrobcích, kterými se realizuje nařízení o ekodesignu, vstoupí v platnost do konce roku 2025.

Mohlo by vás zajímat

Jednou z prvních firem, která digitální produktové pasy u svých výrobků testuje, je Bonprix. Vybavila jimi plavky z recyklovaného polyamidu, které u sebe mají QR kód. Jeho načtením získáte informace mimo jiné i o podmínkách, ve kterých bylo zboží vyrobeno. Partneři, kteří jsou součástí dodavatelského řetězce, mimo jiné poskytli i údaje o spotřebě energie a vody, druhu použité energie, chemikálií a strojů pro výrobu.

Výrobci čelí nárůstu byrokracie

Roboti ve výrobě
Výrobci z digitálních pasů produktů příliš nejásají. Obávají se nárůstu byrokratických povinností, které jim z toho vyplynou, ale také zneužívání přikládaných informací.
Zdroj: Simon Kadula/Unsplash

Výrobci ale digitální pasy produktů kritizují. Obávají se, aby se informace, které obsahují, nedostaly do nepovolaných rukou a nestaly se cílem technologické špionáže.

Existují také velké obavy ohledně způsobu předávání údajů v rámci mezinárodních dodavatelských řetězců. Mnoho výrobků se skládá z různých komponent, což znamená, že všichni dodavatelé budou muset shromažďovat informace o udržitelnosti.

Digitální produktový pas je zároveň vnímán jako příležitost nabízet informace důležité pro zákazníka pouze v digitální podobě a udržovat je tak stále aktuální. Díky eliminaci tištěných materiálů by se také mohly ušetřit náklady.

Zdroj: Evropská komise


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme