Kvůli clům hrozí dodatečné náklady ve výši stovek milionů euro
Španělské automobilce Seat hrozí velké hospodářské problémy. Informaci přinesla agentura Reuters a je to v důsledku uvalených cel na elektromobily, vyráběné v Číně. V případě zachování dovozních přirážek na současné výši hrozí podle generálního ředitele Seatu drastické propouštění a omezení výroby.
Na elektromobily z Číny jsou od října loňského roku uvalena další cla, a to ještě nad rámec dosavadních 10 %. V případě modelu Tavascan od sesterské značky Cupra, která patří pod Seat a vyrábí se v čínském Anhui v továrně většinově patřící VW, clo činí 20,7 %.
Podle hodnocení Seatu to pro značku představuje značnou finanční zátěž. Už v loňském roce se jí nepodařilo splnit finanční cíle a v roce 2025 očekává další finanční ztráty ve výši několika set milionů eur.
Mohlo by vás zajímat
![Elon Musk Tesla](/sites/default/files/styles/small_16_9/public/2025-02/ElonMuskAngry_Midjourney.jpg.webp?itok=Yro6wLKZ)
Hrozí omezení výroby a propouštění zaměstnanců
Pokud EU nesníží cla do konce března, může to v Seatu vést k propuštění až 1500 zaměstnanců. Bez pomoci prodejů modelu Tavascan španělská automobilka pravděpodobně také nesplní evropské emisní cíle, což by mělo za následek uvalení pokut. Alternativou by byl nákup emisních kreditů od jiných výrobců. Koncern VW se ale prozatím soustředí na snižování vlastních emisí, a to prostřednictvím prodeje elektromobilů.
Mohlo by vás zajímat
![Nabíjení Tesly ve sněhu](/sites/default/files/styles/small_16_9/public/2025-01/FrozenTesla-cover-unsplash.jpg.webp?itok=RhnjqneC)
Vedení požaduje řešení ještě v prvním čtvrtletí 2025
Šéf automobilky zdůrazňuje potřebu nalézt východisko z této situace v prvním kvartále tohoto roku. Seat společně s VW vedou úzký dialog se zástupci Evropské komise. Do celé věci se vložil i zástupce španělské vlády, který se osobně obrátil na Ursulu von der Leyenovou. Upozornil na hrozbu ztráty pracovních míst, což je v případě vysoké míry nezaměstnanosti ve Španělsku velký problém.
Úspěch Seatu je do značné míry závislý na značce Cupra. Pokud by se dostala do potíží, může to do budoucna významně ohrozit celý Seat. Šéf automobilky proto navrhuje návrat k tarifům, které by se co nejvíce přiblížily původním 10 %.
Proti clům v Evropské unii už několik výrobců automobilů podalo stížnost u Evropského soudního dvora. Patří mezi ně například Tesla, BMW a Mercedes-Benz. Související řízení ale mohou trvat až 18 měsíců. Právní kroky nyní zvažuje i Seat.
Zdroj: eFahrer