Digitální zdravotnictví patří k současným trendům, který v mnoha ohledech může pomoci jak lékařům, tak i pacientům. Stěžejní otázkou, tak jako i v mnoha dalších oblastech digitálního přenosu dat, zůstává zabezpečení a ochrana. V případě dotčeného rodiče se nejedná o ojedinělý případ a spousta uživatelů si ani neuvědomuje, že v případě poskytování nahých fotek potomků lékaři může jít o činnost, která potenciálně vede k blokaci jejich účtů.
Ke kurióznímu případu došlo v USA, v únoru 2021. V průběhu covidového lockdownu zůstalo mnoho ordinací uzavřeno. Otec dítěte si všiml abnormalit v oblasti jeho genitálií a na žádost ordinace dětského lékaře poslal fotografie za účelem diagnostiky na dálku. Protože při pořizování pravděpodobně aktivoval automatické zálohování, fotografie se přímo uložily na Disku. Nicméně i při odesílání prostřednictvím služby Gmail by se jako nahrávané přílohy zmíněné fotografie do cloudu dostaly.
Google pomocí svých algoritmů skenuje cloudové úložiště uživatelů
Uživatelé často hlásí, že jim algoritmy bezdůvodně blokují účty Google. | Zdroj: Justin Morgan/Unsplash
Skenovací algoritmy společnosti Google rozpoznaly nahé snímky a účet okamžitě zablokovaly. Přestože automatické skenování obsahu pomocí algoritmů obecně vyvolává rozporuplné názory, v USA už byly na jejich základě odhaleny a nahlášeny statisíce případů dětské pornografie.
Tak tomu bylo i v případě nic netušícího otce. Kromě toho, že Google zablokoval jeho účet, předal také jeho kontaktní údaje policii a organizaci pro pohřešované a zneužívané děti. Následovala stížnost. Poté, kdy se vše podařilo vyjasnit, policie vyšetřování zastavila.
Ale ani po uzavření případu policií Google neustoupil, takže otcův uživatelský účet byl mezitím dokonce smazán, protože byl delší dobu neaktivní. V důsledku toho jeho majitel přišel o mnoho důležitých informací, včetně normálních "nezávadných" fotografií svého dítěte.
Pro uživatele služeb Google: není dobré jej používat jako jediné záložní nebo primární úložiště
Mnoho uživatelů Googlu si stěžuje, že je obtížné zablokovaný účet znovu aktivovat. Zřejmě není snadné kontaktovat zákaznickou podporu, vysvětlit si důvody blokace a možnosti opětovné aktivace. Zákaznická linka může ve většině případů poskytnout pouze informace, nikoliv aktivní pomoc.
Přestože byl otec v tomto případě v právu, obecným doporučením pro uživatele je nepoužívat Google jako jediné záložní nebo dokonce výhradní úložiště.
Zdroj: The New York Times