Diskuze o Temu neustávají. Nakupování na této platformě může být nejen nebezpečné, ale pro zákazníky také velmi nepřehledné. Neustále nás na něco láká, slevy naskakují a promyšlené algoritmy aplikace vytvářejí umělý tlak.
Svaz spotřebitelských organizací našich západních sousedů čínskou platformu varoval před jejími obchodními praktikami. Podle jejích informací bylo zjištěno několik porušení, které zákazníky poškozují.
Temu se dopouští mnoha přestupků
"Platforma Temu uvádí spotřebitele do nejistoty a zneužívá je zdánlivě svévolnými slevami, pochybnými recenzemi a manipulativními návrhy", uvádí tisková zpráva německého Svazu na ochranu spotřebitelů. Její představenstvo si přeje, aby spotřebitelé byli před podobnými obchodními praktikami chráněni.
Popisuje také řadu příkladů, o které se varování opíralo:
Manipulativní design: platforma Temu uměle vytváří tlak tím, že informuje o údajném nedostatku zboží. Podobné metody "dark patterns" jsou ale podle zákona Evropské komise o digitálních službách od 17. února 2024 zakázány. V čem manipulace pomocí temných vzorů spočívá jsme popisovali v souvislosti s prohlížečem Edge.
Nejasné slevy: Temu často nabízí u vybraných produktů vysoké slevy ve výši až 70 %. Chybí ale podrobnější informace o referenčních cenách. Zákazníci proto nemají jasnou informaci o tom, jakou má výrobek skutečnou hodnotu.
Šetrnost k životnímu prostředí: podle Temu je uhlíková stopa nižší, pokud si nakupující nechají zboží doručit na některé z výdejních míst, nikoliv domů. Vzhledem k délce přepravy z Číny je tento rozdíl zcela bezvýznamný, takže jde o zcela zavádějící informaci.
Recenze produktů: podle zjištění nejsou informace o věrohodnosti a pravosti uživatelských recenzí na produktových stránkách dostatečné, ačkoliv je v tomto ohledu jasně vymezena povinnost.
Výrobce: Temu neposkytuje dostatek informací o identitě poskytovatelů produktů.
Platforma Whaleco Technology Limited, která stojí za Temu, na varování německého Svazu na ochranu spotřebitelů nijak nereagovala. Organizace zvažuje podání žaloby na Temu a zdůrazňuje, že v Evropské unii existují zákony na ochranu spotřebitelů, které musejí všechny společnosti dodržovat.
Dalším bodem, za který byla aplikace Temu v minulosti kritizována, je používání prvků podobných hazardním hrám. Jde například o zdánlivě náhodně se objevující minihry, s jejichž pomocí mohou zákazníci vyhrát slevy. Tento bod však nebyl součástí varování spotřebitelské organizace.
Zdroj: VZBV