Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Pozor na nákupy přes SMS! Úřad varuje: ztracené peníze vám nikdo nevrátí

Jakub Fišer 22.06.2023

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v nové monitorovací zprávě 6/2023 upozorňuje na rizika tzv. prémiových SMS zpráv, tedy nadstandardní služby všech velkých operátorů. Úřad prý eviduje velké množství stížností od spotřebitelů, ne vždy je ale možné získat ztracené peníze zpět.

Kapitoly článku

Co jsou nákupy přes SMS?

Všichni tři velcí operátoři na českém trhu nabízí speciální službu Premium SMS. Za tou se skrývají možné nákupy produktů a služeb prostřednictvím faktury operátora. V praxi může jít o široké spektrum služeb, například jízdenky pro MHD, parkovací stání, v minulosti dokonce bylo možné si pořídit aplikaci na Google Play právě platbou skrz operátora, tedy tzv. prémiovou SMS.

ČTÚ upozorňuje, že často jde také o obsah výhradně pro dospělé, který je prostřednictvím SMS zpráv s vyšším zpoplatněním (prémiových SMS zpráv) také přímo poskytovány – objednaný obsah je těmito SMS zprávami doručován.

„Kvůli způsobu své úhrady se tyto služby obecně označují jako prémiové služby. Někdy bohužel nesprávně jako ‚prémiové SMS služby‘, což stírá rozdíl mezi samotnou (prémiovou) službou a způsobem její úhrady a může vést až k chybnému postupu toho, kdo není se službou spokojen a chce ji reklamovat,“ uvádí ČTÚ v monitorovací zprávě.

Reklamace, nebo rovnou blokace

Toto upozornění je však klíčové. Zásadní rozdíl mezi prémiovou službou objednávanou skrz SMS a samostatnou prémiovou SMS zprávou je, že za službu nezodpovídá operátor. Pokud si tak objednáte přes SMS jízdenku a ta vám nepřijde, nebo nefunguje korektně, vina není na operátorovi. Ten službu pouze umožnil zprostředkovat v rámci SMS. Reklamace by však měla směřovat za provozovatelem elektronické služby, tedy Dopravním podnikem hl. m. Prahy.

Úřad doporučuje webové stránky platmobilem.cz, které provozuje Asociace poskytovatelů mobilních sítí (APMS). Tam můžete jednoduše zadat telefonní číslo a web vám zjistí, kdo prémiovou SMS službu provozuje – a za kým tedy případně máte zasílat své reklamace.

K usnadnění reklamačního procesu slouží zákazníkům speciální formulář pro uplatnění reklamace prémiových služeb, včetně potřebného návodu, jak v takovém případě postupovat. Ale pozor, v případě neúspěchu u reklamačního řízení není zákazník oprávněn kontaktovat s námitkou ČTÚ. Ten totiž nemá právo posuzovat spor ohledně skutečnosti, zda byla daná služba aktivována či nikoliv. ČTÚ může pouze zkontrolovat, zdali SMS s prémiovou službou byla skutečně zaslána či nikoliv.

Naštěstí se proti těmto prémiovým službám lze účinně bránit a předejít tedy tomu, že byste na konci měsíce na faktuře objevili neočekávanou částku. Přímo v samoobsluze svého operátora, popřípadě na asistenční lince, zažádejte o deaktivaci a blokaci prémiových SMS zpráv.

Zdroj: ČTÚ


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme