Tým vědců pod vedením doc. Daniela Sýkory z katedry počítačové grafiky a interakce Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze vyvinul nový nástroj pro automatickou stylizaci 3D obrazu StyLit. Ten dokáže věrně reprodukovat výtvarníkův styl a vytvořit tak syntetické malby, které svou realističností zmatou i odborníka. Software je sofistikovanější než současné dostupné komerční nástroje.
Aplikace StyLit dokáže v reálném čase stylizovat vzhled složitějších 3D modelů na základě ručně kresleného příkladu jednoduché scény vytvořené uživatelem. Hlavní výhodou nové metody je analýza šíření světla ve scéně, která umožňuje věrně reprodukovat stylizaci specifických světelných efektů, jako jsou např. lesklé odrazy, stíny, či nepřímé osvětlení. Tyto efekty dodávají výsledným syntetickým malbám realistický vzhled, který bylo obtížné dosáhnout s využitím předchozích postupů.
Na vzniku softwaru se mimo vědců z Fakulty elektrotechnické ČVUT podílelo také šest profesionálních grafiků a zástupci společnosti Adobe. Díky této spolupráci získala metoda potenciál usnadnit práci výtvarníkům a otevřít možnost automatizované tvorby grafického obsahu, jehož vizuální podoba je takřka k nerozeznání od časově náročné ruční práce. Metoda StyLit byla přihlášena na americkém patentovém úřadě a v blízké době se plánuje spuštění demo verze pro výzkumné a nekomerční účely. Informace o nástroji StyLit jsou k dispozici na této stránce.