Největší tržní podíl si navzdory poklesu prodeje svých telefonů drží Samsung, na druhém místě se umístil Apple, obě značky však dlouhodobě čelí konkurenci největších čínských výrobců (Huawei, Oppo a Vivo), jejichž úhrnný tržní podíl meziročně vzrostl, a to díky sázce na vysoce kvalitní telefony s inovativními prvky za relativně nízkou cenu.
A jak si stojí kvartální prodeje jednotlivých firem na trhu meziročně?
Meziroční srovnání celosvětových prodejů mobilních telefonů koncovým uživatelům (v tisících kusů) za první kvartál roku 2017 a 2016
Výrobce |
1. čtvrtletí 2017 |
Podíl na trhu |
1. čtvrtletí 2016 |
Podíl na trhu |
Samsung |
78 671,4 |
20,7 |
81 186,9 |
23,3 |
Apple |
51 992,5 |
13,7 |
51 629,5 |
14,8 |
Huawei |
34 181,2 |
9,0 |
28 861,0 |
8,3 |
Oppo |
30 922,3 |
8,1 |
15 891,5 |
4,6 |
Vivo |
25 842,2 |
6,8 |
14 001,0 |
4,0 |
Ostatní |
158 367,7 |
41,7 |
156 654,2 |
45,0 |
Total |
379 977,3 |
100,0 |
348 224,2 |
100,0 |
Zdroj: Gartner (květen 2017)
V prvním čtvrtletí roku 2017 se prodeje smartphonů společnosti Samsung snížily o 3,1 %. „Přestože společnost Samsung oznámila, že předobjednávky pro Galaxy S8 a S8 Plus se meziročně zvyšují o 30 %, chybějící alternativa k Note 7 a silná konkurence základního segmentu inteligentních telefonů vede k tomu, že společnost Samsung nepřetržitě ztrácí svůj podíl na trhu," uvedl Anshul Gupta, research director společnosti Gartner. „Prodej iPhonů byl vyrovnaný, což ale vedlo k meziročnímu poklesu tržního podílu Applu. Podobně jako v případě společnosti Samsung, Apple stále častěji čelí silné konkurenci čínských značek Oppo a Vivo a její prodejní výkony v Číně jsou pod tlakem."
Firma Oppo pokračuje v honbě na Huawei. S 94,6 procentním nárůstem celosvětového prodeje smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2017 dosáhla Oppo nejlepšího výsledku čtvrtletí a zachovala si pozici číslo 1 v Číně. „Oppo pokračovalo v růstu prodejů prostřednictvím velké sítě prodejen cihel a malty, které porážely tržní společnosti jako Samsung a Huawei,“ řekl Gupta. Strategie společnosti Oppo – zaměřená na fotoaparát, rychlé nabíjení a offline maloobchod – pomohla rozšiřovat prodej smartphonů na mezinárodním trhu.
Společnost Vivo prodala téměř 26 milionů smartphonů a dosáhla tržního podílu 6,8 %, což jí v prvním čtvrtletí roku 2017 katapultovalo růstem o 84,6 %. „Vivo zaznamenalo rostoucí poptávku po svých smartphonech z rozvíjejících se trhů v Asii a Tichomoří včetně Indie, kde tržby vzrostly přes 220 procent díky rostoucímu zájmu o značku a vysoce kvalitním smartphonům,“ konstatuje Gupta.
Na trhu operačních systémů (OS) smartphonů se vede bitva jasně mezi Androidem a iOSem. Android zvýšil svůj podíl o dvě procenta. Rostoucí akceptace čínských značek na světových trzích, vedená vysoce kvalitními smartphony, vede k dominanci Android OS. Kromě toho, s oznámením Googlu Android Go – zaměřeným na entry level smartphonů na trhu – OS Googlu pokračuje nadále v růstu (viz následující tabulka).
Světový trh prodejů operačních systémů koncovým uživatelům v prvním čtvrtletí roku 2017 ve srovnání se stejným obdobím roku 2016 (v tisících kusů)
Operační systém |
1. čtvrtletí 2017 |
Podíl na trhu |
1. čtvrtletí 2016 |
Podíl na trhu |
Android |
327 163,6 |
86,1 |
292 746,9 |
84,1 |
iOS |
51 992,5 |
13,7 |
51 629,5 |
14,8 |
Other OS |
821,2 |
0,2 |
3 847,8 |
1,1 |
Total |
379 977,3 |
100,0 |
348 224,2 |
100,0 |
Zdroj: Gartner (květen 2017)