Action – unikátní levný obchod
Obchodní řetězec Action, založený v roce 1993 v nizozemském Zwaagdijk-Oost, je na českém trhu od roku 2020. Od té doby stihl otevřít 86 prodejen na území České republiky. Kromě toho působí na Slovensku, v Polsku, v Rakousku, Francii, Itálii, Německu a v zemích Beneluxu.
Koncepcí obchodu jde o diskont – nabízí tedy méně značek a často i privátní značky, ale soustředí se na nízkou cenu a vysoké slevy. Unikátem je, že každý týden Action nasadí do nabídky 150 nových produktů, aby přiměl zákazníky k opakovaným návštěvám. Tuto taktiku volí Action už od svého začátku na trhu.
Máte jejich aplikaci v mobilu?
Jako každý správný obchodní řetězec má i Action svou aplikaci. Jmenuje se jednoduše Action a primárně slouží pro uchovávání elektronických účtenek, můžete v ní ale i soutěžit o slevy, ukládat zboží do seznamu přání a později se nechat informovat o slevě push notifikací. Při registraci se rovnou zavážete i k odběru newsletteru, který údajně odebírá už 700 tisíc lidí. Takové klasiky, které známe i odjinud.
Samotný věrnostní program pak v podmínkách obchod nazývá My Action. Rovnou proklamuje, že není povinné být jeho součástí. Druhým dechem však dodává, že pokud se do programu chcete zapojit, odevzdáváte firmě tyto informace:
- E-mailová adresa
- Jméno a příjmení
- Datum narození
- Heslo
Kromě toho Action ještě zpracovává technické údaje o registraci, tedy datum a čas a zeměpisná poloha na základě IP adresy. Polohu pak aplikace zkoumá prakticky neustále:
„Tyto osobní údaje zpracováváme, abychom vám mohli umožnit používání služby My Action a technické platformy a mohli plnit naši smlouvu s vámi. Zpracováváme také vaši polohu, kterou určuje váš telefon (přes GPS nebo WPS), pokud jste nám k tomu v telefonu udělili souhlas. […] Údaje o vaší poloze můžeme také používat k optimalizaci reklamy, například k zasílání cílených newsletterů přizpůsobených podle nejbližší prodejny Action.“

Marketingové cookies aneb Jaké zboží si prohlížíte?
Tato data v reálném čase Action zpracovává a ukládá je po dobu platnosti vašeho účtu. Pokud jej chcete zrušit, musíte kontaktovat tým zákaznického servisu. Úplně upřímně, to ale nehovoříme o ničem neobvyklém. Tyto celkem základní údaje sbírá většina věrnostních aplikací
Mnohem zajímavější jsou právě marketingové cookies v aplikaci Action. Z podmínek obchodu vychází, že pro účely personalizované reklamy kombinuje několik souborů dat o vás:
- Jméno, adresa a věk
- Jak používáte aplikaci – například u kterých produktů se zastavujete, na které klikáte a podobně
- Co nakupujete – dle elektronické účtenky v aplikaci nebo dle online objednávek z internetu
Neobyčejně zajímavé je pak zjištění, že Action se zajímá o váš telefon okamžitě poté, co projdete dveřmi do prodejny. Pomocí speciálních vysílačů může snímat polohu vašeho telefonu na prodejně a podle toho analyzovat případnou personalizaci akční nabídky zboží. Je pravděpodobné, že podobnou kulišárnu využívají i další obchody, ale v podmínkách něco podobného vidíme poprvé.
S kým vaše data sdílí?
V jednoduchosti lze prohlásit, že Action předává data komukoliv, kdo si o to řekne. A celkem jasně to uvádí v podmínkách: „Vaše osobní údaje můžeme předávat dalším subjektům v rámci společnosti Action. Action poté zapojí do své činnosti třetí strany, jako například marketingové odborníky, kteří nám pomáhají s kampaněmi a akcemi, a poskytovatele technologických služeb za účelem správy naší zákaznické databáze.“
Čistě k obchodním účelům však Action data údajně nepředává. Nicméně v podmínkách dodává, že data v případě potřeby může předat státním kontrolním orgánům, jako je finanční úřad a orgány činné v trestním řízení.
Zdroj: Action podmínky, Google Play