Přejít k hlavnímu obsahu

Žádná sleva zadarmo (4. díl): jaká data z vás těží aplikace obchodu Action?

Jakub Fišer 07.04.2025
Aplikace Action
info ikonka
Zdroj: Action / oficiální press kit

Věrnostní aplikace oblíbených supermarketových řetězců používá velké množství lidí. Dobrovolně se tak stávají chodící reklamou na prodejnu potravin, drogerii nebo třeba knihkupectví. V naší minisérii článků se po čase opět vydáme po stopách jednotlivých aplikací věrnostních obchodů. Zaměříme se na to, jaká data o svých uživatelích-klientech vlastně sbírají.

Kapitoly článku

Action – unikátní levný obchod

Obchodní řetězec Action, založený v roce 1993 v nizozemském Zwaagdijk-Oost, je na českém trhu od roku 2020. Od té doby stihl otevřít 86 prodejen na území České republiky. Kromě toho působí na Slovensku, v Polsku, v Rakousku, Francii, Itálii, Německu a v zemích Beneluxu.

Koncepcí obchodu jde o diskont – nabízí tedy méně značek a často i privátní značky, ale soustředí se na nízkou cenu a vysoké slevy. Unikátem je, že každý týden Action nasadí do nabídky 150 nových produktů, aby přiměl zákazníky k opakovaným návštěvám. Tuto taktiku volí Action už od svého začátku na trhu.

Máte jejich aplikaci v mobilu?

Jako každý správný obchodní řetězec má i Action svou aplikaci. Jmenuje se jednoduše Action a primárně slouží pro uchovávání elektronických účtenek, můžete v ní ale i soutěžit o slevy, ukládat zboží do seznamu přání a později se nechat informovat o slevě push notifikací. Při registraci se rovnou zavážete i k odběru newsletteru, který údajně odebírá už 700 tisíc lidí. Takové klasiky, které známe i odjinud.

Samotný věrnostní program pak v podmínkách obchod nazývá My Action. Rovnou proklamuje, že není povinné být jeho součástí. Druhým dechem však dodává, že pokud se do programu chcete zapojit, odevzdáváte firmě tyto informace:

  • E-mailová adresa
  • Jméno a příjmení
  • Datum narození
  • Heslo

Kromě toho Action ještě zpracovává technické údaje o registraci, tedy datum a čas a zeměpisná poloha na základě IP adresy. Polohu pak aplikace zkoumá prakticky neustále:

„Tyto osobní údaje zpracováváme, abychom vám mohli umožnit používání služby My Action a technické platformy a mohli plnit naši smlouvu s vámi. Zpracováváme také vaši polohu, kterou určuje váš telefon (přes GPS nebo WPS), pokud jste nám k tomu v telefonu udělili souhlas. […] Údaje o vaší poloze můžeme také používat k optimalizaci reklamy, například k zasílání cílených newsletterů přizpůsobených podle nejbližší prodejny Action.“

Aplikace Action
info ikonka
Zdroj: Action / oficiální press kit
Aplikace Action

Marketingové cookies aneb Jaké zboží si prohlížíte?

Tato data v reálném čase Action zpracovává a ukládá je po dobu platnosti vašeho účtu. Pokud jej chcete zrušit, musíte kontaktovat tým zákaznického servisu. Úplně upřímně, to ale nehovoříme o ničem neobvyklém. Tyto celkem základní údaje sbírá většina věrnostních aplikací

Mnohem zajímavější jsou právě marketingové cookies v aplikaci Action. Z podmínek obchodu vychází, že pro účely personalizované reklamy kombinuje několik souborů dat o vás:

  • Jméno, adresa a věk
  • Jak používáte aplikaci – například u kterých produktů se zastavujete, na které klikáte a podobně
  • Co nakupujete – dle elektronické účtenky v aplikaci nebo dle online objednávek z internetu

Neobyčejně zajímavé je pak zjištění, že Action se zajímá o váš telefon okamžitě poté, co projdete dveřmi do prodejny. Pomocí speciálních vysílačů může snímat polohu vašeho telefonu na prodejně a podle toho analyzovat případnou personalizaci akční nabídky zboží. Je pravděpodobné, že podobnou kulišárnu využívají i další obchody, ale v podmínkách něco podobného vidíme poprvé.

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat

S kým vaše data sdílí?

V jednoduchosti lze prohlásit, že Action předává data komukoliv, kdo si o to řekne. A celkem jasně to uvádí v podmínkách: „Vaše osobní údaje můžeme předávat dalším subjektům v rámci společnosti Action. Action poté zapojí do své činnosti třetí strany, jako například marketingové odborníky, kteří nám pomáhají s kampaněmi a akcemi, a poskytovatele technologických služeb za účelem správy naší zákaznické databáze.“

Čistě k obchodním účelům však Action data údajně nepředává. Nicméně v podmínkách dodává, že data v případě potřeby může předat státním kontrolním orgánům, jako je finanční úřad a orgány činné v trestním řízení.

Zdroj: Action podmínky, Google Play


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme