Evropští velkosérioví výrobci elektromobilů, jako jsou VW, Renault a Ford, čelí vážným problémům. Podle nejnovějších výsledků čelí poklesu poptávky po tomto segmentu vozidel. Co je zajímavé, u prémiových značek BMW, Audi a Mercedes je tomu naopak. Ty zaznamenávají mnohem pozitivnější prodejní čísla.
Podle údajů společnosti Dataforce se velkoobjemoví výrobci dopustili strategických chyb. Namísto cenově dostupnějších kompaktních modelů nabízejí především velká a drahá elektrická SUV. Ty ovšem ze strany cenově citlivých zákazníků narážejí na nezájem a nízkou poptávku. V důsledku toho podíl nových registrací elektromobilů a plug-in hybridů prudce klesá.
Velkoobjemoví výrobci, jakým je i VW, plánují elektromobily pro masy
Svým modelem ID.2 chce Volkswagen rozšířit segment elektromobilů v cenové kategorii do 30 tisíc eur. Renault i Citroen podobné kompaktní elektrovozy za podobnou cenu už nabízejí. Na trhu najdete model Renault 5 a e-C3 Aircross od Citroenu, které jsou typickými zástupci této kategorie vozů. Zákazníci Volkswagenu si na podobný cenově dostupnější model budou muset počkat až do roku 2026.
Nejmenším modelem v nabídce VW v současnosti zůstává ID.3, který s některými prvky výbavy stojí kolem 40 tisíc eur – při dnešním kurzu přibližně milion Kč. Mnohým zákazníků je jasné, že VW dělá vše, jen ne to, co přejal do svého názvu: lidové vozidlo.
Výrobcům hrozí v souvislosti se strategickými chybami v segmentu e-aut obrovské ztráty, ale také pokuty
Podíl prodeje e-automobilů u Volkswagenu v první polovině roku 2024 činí přibližně dvanáct procent. To je na míle daleko od cílové hodnoty 31 procent, která by byla nutná pro splnění přísnějších limitů Evropské komise pro emise CO2. Renault v současnosti dosahuje pouze 9,3 % a Citroën zanedbatelných 6,9 % podílu e-aut na celkových prodejích.
Generální ředitel Volkswagenu Oliver Blume řekl v dubnu listu Frankfurter Allgemeine Zeitung: „Podle našeho názoru je tento cíl v krátkodobém horizontu příliš ambiciózní.“ Také šéf Renaultu Luca de Meo varoval: „Pokud se bude trh vyvíjet tak jako nyní, bude toto nařízení stát výrobce na pokutách více než deset miliard eur."
Problém zasáhl i politiky. Německý kancléř Olaf Scholz na své letní tiskové konferenci hovořil o potřebě cenově dostupnějších elektromobilů. Odborníci z oboru, jakým je například Harald Proff ze společnosti Deloitte, vidí značné rezervy v dodávkách levnějších modelů u německých výrobců. A jsou to především značky, kteří se chtějí zaměřit na cenově dostupné modely. Těmi mají potenciál oslovit i širší okruh zákazníků.
Obchodní politika a strategická rozhodnutí výrobců budou v nadcházejícím roce zcela zásadními faktory pro zajištění dodržování limitů CO2 a odvrácení potenciální hrozby pokut.
Zdroj: Handelsblatt, Frankfurter Allgemainen