Internetová společnost Seznam se chce stát co nejvíce nezávislá na externích dodavatelích a tak si postavila své vlastní nové datové centrum Nagoja a používá v něm vlastní servery. Poptávka po jejích službách totiž roste a navíc se Seznam musí stěhovat z prostor v datovém centru Nagano, které má pronajaté od O2 a bude se rušit – budou zde byty.
Stěhování asi 3000 serverů z Nagana už začalo a bude trvat přibližně do letošního května, a to za provozu. V letošním roce tak Seznam bude disponovat dvěma vlastními datacentry (kromě Nagoji má ještě Kokuru) s cílovým výkonem 2x3 MW a jedním pronajatým – Ósaka ve Stodůlkách (to si pronajímá od O2).
Jméno Nagoja dostalo datacentrum proto, aby se udržela zkratka NG a pokračovalo se v tradici pojmenovávat centra podle japonských měst. Je to tradice již od roku 2015, kdy vzniklo centrum Kokura a jméno v sobě také skrývá příběh štěstí.
Nízká cena i provozní náklady
Nagoja se nachází v průmyslové zóně nedaleko Benátek na Jizerou a má plochu 1 200 m2. Výstavba trvala jen rok a podílely se na ní firmy Systeming.cz (jako projektant), Metrostav a Altron jako generální dodavatel. Investice do datacentra a přilehlého pozemku činila 300 milionů Kč a v porovnání s výstavbou prvního datacentra Kokura se náklady na jednotku instalovaného výkonu pro IT podařilo snížit na polovinu.
V datovém centru se do dvou sálů vejde přes 200 serverových racků, každý s příkonem až 15 kW. Seznam si servery sám navrhuje a staví a ušetří tak oproti komerční nabídce desítky procent. Myslí i na energetickou úspornost a v maximální míře používá k chlazení venkovní vzduch a nádrž s dešťovou vodou. Cílí na PUE 1,1 což by byla velmi dobrá hodnota. PUE je indikátor energetické efektivity (Power usage effectiveness) a hodnota 1,1 znamená, že při spotřebě serverů 3 MW celé datové centrum spotřebuje jen 3,3 MW. Standardem na trhu je přitom stále PUE 1,3 až 1,5.