Přejít k hlavnímu obsahu

Skandál s odposloucháváním uživatelů: marketingová firma zneužívá smartphony a chytrá zařízení

Jiří Palyza 23.12.2023
info ikonka
Zdroj: wayhomestudio/Freepik

Už delší dobu existuje podezření, že nás některé firmy prostřednictvím mobilních telefonů odposlouchávají. Jedna americká společnost to s aktivním nasloucháním už přehání.

Kapitoly článku

Skutečně jsme prostřednictvím smartphonů odposloucháváni? Na internetu koluje spousta teorií, že společnosti jsou schopny speciálním softwarem na našich telefonech aktivovat mikrofon, odposlouchávat co se děje a shromažďovat osobní údaje k reklamním účelům.

Společnost Cox Media Group (CMG) se v ohledu odposlouchávání uživatelů a analýzy získaných dat stala předmětem mnoha diskuzí kvůli svému projektu "Active Listening". Marketingová společnost tvrdí, že je bez většího úsilí schopna pomocí mikrofonů v mobilech, chytrých televizorech a dalších zařízeních odposlouchávat konverzace. Získaná data analyzuje a na jejich základě poskytuje inzertním klientům cílenou reklamu. Legálnost této aktivity ale pochopitelně vyvolává silné  kontroverze.

Tento koncept CMG propaguje jako "aktivní naslouchání" a inzerentům dokonce slibuje možnost sledovat konverzace v určitém okruhu vybrané oblasti. O analýzu konverzací se stará systém s prvky umělé inteligence, který také řídí poskytování vhodné reklamy prostřednictvím různých platforem. Nechybí mezi nimi streamované televize, YouTube, Google a Bing.

Je to legální? Uživatelé by údajně souhlasili

Naštvaná uživatelka se dvěma telefony v rukou
info ikonka
Zdroj: karlyukav/Freepik
O zobrazování cílené reklamy se údajně stará systém s podporou umělé inteligence.

CMG jde v propagaci své metody dokonce tak daleko, že uvádí konkrétní příklady potenciálně použitelných útržků konverzace: od problémů s plísněmi až po finanční otázky. Navzdory velkolepému oznámení jsou ale technické detaily systému "Active Listening" stále nejasné. Uvidíme, zda CMG skutečně dokáže nabídnout konkrétní produkt v podobě, kterou inzerovala. Další otázky vyvolává skutečnost, že příslušné informační stránky o této technologii společnost stáhla  a momentálně nejsou k dispozici online.

Mohlo by vás zajímat

Na otázku legálnosti tohoto sledování pro reklamní účely CMG odpověděla: "Přijetím všeobecných podmínek užívání, které stanovil výrobce, by zákazníci souhlasili s nepřetržitou aktivací mikrofonů". Odborníci ale o právní shodě tohoto argumentu silně pochybují.

"Active listening": kritice čelí i Google, Microsoft a Amazon

Kvůli konkrétním příkladům platforem, na kterých se měly zobrazovat jejich reklamy, se pod palbou kritiky ocitly také společnosti Microsoft, Amazon a Google. Microsoft se na dotaz médií odmítl vyjádřit. Stejnou pozici prozatím zaujal i Amazon.

Jediný Google odpověděl: "Systém Android už léta brání aplikacím ve shromažďování zvukových dat, pokud nejsou aktivně používány. Pokaždé, kdy jakákoliv aplikace aktivuje mikrofon zařízení, zobrazí se na stavovém řádku výrazná ikona, která na to upozorňuje." 

Na další otázky, týkající se "aktivního poslechu" v souvislosti s CMG, už reakce nepřišly.

Zdroj: Business Insider, 404media


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme