Přejít k hlavnímu obsahu

Speciální pneumatiky pro elektromobily: jsou opravdu nutné a co je na nich jinak?

Josef Mika 24.11.2024
info ikonka
Zdroj: prostooleh/Freepik

Elektromobilita nejsou jen nové elektrické motory. Výrobci pneumatik již dlouho nabízejí také speciální gumy pro elektromobily. Mají však pneumatiky pro elektrická bateriová auta skutečné výhody – nebo jde jen o marketingový trik?

Kapitoly článku

Automobilové pneumatiky toho umí víc, než si mnozí lidé uvědomují: nejenže vydrží desítky tisíc kilometrů, ale také zajišťují bezpečnost za různého počasí, mohou snížit hlučnost vozu i podstatně ovlivnit spotřebu paliva. Není proto divu, že výrobci pneumatik mají nyní ve svém sortimentu i speciální pneu pro elektromobily. Jak se ale liší pneumatiky pro elektrická auta od těch „klasických“ pro vozy se spalovacími motory?

Elektromobily mají oproti autům se spalovacími motory určité odlišnosti, které je třeba zohlednit i při výběru pneumatik: díky bateriím jsou elektromobily obecně výrazně těžší než srovnatelná vozidla se spalovacími motory. Kromě toho jsou pohony elektromobilů prakticky neslyšné, zatímco pneumatiky mohou v závislosti na značce a modelu vytvářet značný valivý hluk. A téměř okamžitě plně dostupný točivý moment elektromobilů představuje pro pneumatiky také zvláštní výzvu.

Pneumatiky pro elektromobily: čím se liší od běžných pneu pro auta se spalovacími motory?

Elektrický vůz
info ikonka
Zdroj: frimufilms/Freepik
Ne všechny pneu jsou stejné: elektromobily kladou na své pneumatiky zvláštní požadavky.

Zatímco (naftová) Škoda Octavia váží 1445 kg, VW ID.3 už 1777 kg a Škoda Enyaq dokonce 2255 kg. Hyundai Kona váží se spalovacím motorem 1 385 kg, zatímco elektrická verze má 1 705 kg. U větších vozů je rozdíl ještě zřetelnější: takový pick-up Ford F-150, který sám o sobě není zrovna lehce ovladatelný, váží se spalovacím motorem kolem 2 270 kilogramů, zatímco elektrický F-150 Lightning váží v některých konfiguracích neuvěřitelných 2 950 kilogramů.

Vzhledem k tomu, že pneumatiky jsou jedinými součástmi vozidla, které mají přímý kontakt s vozovkou, je zde zvláště patrná dodatečná hmotnost elektromobilů: běhoun pneumatiky je u elektromobilu vystaven většímu namáhání a tlak na běhouny je výrazně vyšší. To zase může zvýšit valivý odpor a tření, což vede k rychlejšímu opotřebení a vyšší spotřebě energie. Pneumatiky pro elektromobily jsou proto často optimalizovány pro delší životnost. Výrobci často vyztužují bočnice pneumatik určených pro e-auta a používají speciální pryžové směsi, aby se přizpůsobily zvýšené hmotnosti.

Vyšší hmotnost elektromobilů může také prodloužit jejich brzdnou dráhu. Pneumatiky, které jsou navrženy pro elektromobily, mají speciální konstrukci a vzorek běhounu, který pomáhá udržet brzdnou dráhu co nejkratší, aniž by se pneumatiky příliš rychle opotřebovávaly.

Mohlo by vás zajímat

Vyšší valivý odpor může mít znatelný vliv na dojezd

Okamžitě dostupný vysoký točivý moment elektrických pohonů představuje také zvláštní výzvu pro pneumatiky: I při obecně klidném stylu jízdy mohou být pneumatiky elektromobilů kvůli vyššímu zrychlení vystaveny vyššímu zatížení – další faktor, který musí výrobci pneumatik zohlednit.

Navzdory všem faktorům, které zvyšují požadavky na přilnavost a stabilitu pneumatik elektromobilů, musí tyto pneu stále balancovat mezi přilnavostí a co nejnižším valivým odporem: vyšší valivý odpor znamená vyšší spotřebu energie, což má za následek snížení dojezdu. Běžná letní pneumatika má valivý odpor mezi 7 a 9 kilogramy na tunu (kg/t). Naproti tomu ekologické pneumatiky nebo pneumatiky s nízkým valivým odporem dosahují valivého odporu 6,5 kg/t a méně. Odborníci vypočítávají, že pokud se hodnota valivého odporu sníží o 1 kg/t, lze očekávat nárůst dojezdu o tři až čtyři procenta. To může být v reálném provozu skutečně znatelné: dokonce i Renault Zoe s poměrně skromným dojezdem kolem 240 kilometrů může na pneumatikách s valivým odporem nižším o 1 kg/t ujet dalších deset kilometrů. Jeden z největších elektrických vytrvalců – velké elektrické SUV BMW iX – zvládne na jedno nabití baterie ujet přibližně 600 kilometrů: snížení valivého odporu jeho pneu o 1 kg/t znamená dojezd o 20 kilometrů navíc. Pneumatiky pro elektromobily snižují svůj valivý odpor mimo jiné díky tužším bočnicím a speciálnímu dezénu.

Mohlo by vás zajímat

Řidiči elektromobilů mohou své vozidlo vybavit také standardními pneumatikami určenými pro auta se spalovacími motory. To by však mohlo mít negativní dopad z důvodů, které jsme zde uvedli: například standardní celoroční pneumatiky jsou sice levnější, ale u elektromobilů se rychleji opotřebovávají a musí se dříve vyměnit. Kromě toho mají tyto pneumatiky horší jízdní vlastnosti z hlediska bezpečnosti, výkonu a spotřeby energie. Řidičům elektromobilů se proto zpravidla doporučuje, aby při nákupu pneu volili spíše speciální pneumatiky pro tyto vozy určené.

Zdroj: Auto Bild


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme