Přejít k hlavnímu obsahu

Temu porušuje práva zákazníků: dTest podal na čínský obchod stížnost

Jakub Fišer 17.05.2024
info ikonka
Zdroj: se svolením Temu

Čínský obchod se vším možným Temu je stále trnem v oku evropským i tuzemským institucím. Stěžují si na něj provozovatelé menších obchodů. Oficiální stížnost teď na Temu podala spotřebitelská organizace dTest. Dle ní e-shop prokazatelně porušuje práva na ochranu spotřebitele.

Kapitoly článku

dTest: Temu porušuje zákon

Evropská spotřebitelská organizace (BEUC) se rozhodla podat na e-shop Temu stížnost k jednotlivým dozorovým orgánům v členských státech EU. Protože dTest je součástí této organizace, podává i on v Česku stížnost, a to konkrétně na Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který má u nás na starosti dohled nad eurounijní směrnicí o digitálních službách (DSA).

Dle dTestu Temu porušuje tuto důležitou směrnici především tím, že:

  • nezajišťuje dostatečnou sledovatelnost prodávajících na této platformě, tudíž spotřebitelé často neví, u koho nakupují, případně na něj nemají jiný kontakt než adresu sídla v Číně,
  • zároveň používá manipulativní praktiky a tzv. dark patterns, které mají za úkol spotřebitele manipulovat či přímo oklamat svými doporučeními. Tato doporučení jsou velmi neprůhledná a spotřebitelé tak neví na základě čeho je jim dané zboží doporučeno.

„Na základě těchto porušení předpisů EU chránící spotřebitele jsme se společně s dalšími spotřebitelskými organizacemi sdruženými pod organizací BEUC rozhodli podat stížnost k jednotlivým dozorovým orgánům a také Evropské komisi,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Mohlo by vás zajímat

Temu – levný nákup nevalné kvality

Čínský obchod Temu působí na českém trhu od dubna 2023. Velmi rychle se stal absolutním hitem, nabízí totiž velké slevy na již tak dost levné zboží a také nabízí o poznání rychlejší doručení zásilek než konkurenční Aliexpress nebo Wish.

Experti však zmiňují obavy jednak ohledně kvality zboží nabízeného na Temu, a jednak ohledně zpracování osobních údajů zákazníků. „Podobně jako v případě TikToku, vedla rychlá expanze společností Temu a Shein v USA ke shromažďování velkého množství osobních údajů amerických spotřebitelů,“ uvedl Šeng Lu, profesor z univerzity v Delaware.

Zdroj: dTest


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit



Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme