Přejít k hlavnímu obsahu

Test: dva měsíce s e-brndou Sencor Scooter S70

Michal Bareš 01.08.2023
info ikonka
Zdroj:

S elektrickou koloběžkou Sencor Scooter S70 jsme jezdili dva měsíce a v praxi jsme tak mohli ověřit, že tak bohatou výbavu za požadovanou cenu sotva někde jinde seženete.

Kapitoly článku

Elektrických koloběžek je na trhu víc než přehršel a k jejich produkci se přidávají stále nové značky. Ve většině případů jsou si podobné jako vejce vejci, při podrobnějším pohledu jsou ale rozdíly celkem markantní. Koloběžku si tak uživatelé nemusí vybírat jen podle výkonu elektrického motoru, důležitých součástí výbavy je víc než dost.

Právě z hlediska specifikací a proklamované výbavy nás v nabídce elektrokoloběžek zaujal Sencor Scooter S70, který jsme měli možnost během dvouměsíčního testu podrobně vyzkoušet s různými jezdci i v různých terénech.

20230702-125817-1

Během testu e-koloběžky Sencor Scooter S70 jsme jezdili po městě, za městem, do kopce i po rovině, foto: Michal Bareš, Chip

Jedním z největších lákadel je u Sencoru Scooter S70 výkon motoru, který činí 400 wattů. Je to o něco víc než kolik nabízí většina koloběžek v této cenové kategorii, které mají většinou 300 až 350 W. Výkon motoru není ani tak důležitý pro maximální rychlost, koloběžka má stejně nastavený omezovač na maximálně 25 km/h, ale hraje zásadní roli v případě těžších jezdců při jízdě do kopce.

Sencor Scooter S70 řídili během našeho testů různí jezdci, hlavní tester váží 90 kilogramů, jezdily na něm ale i děti a osoby s hmotností 45 a 70 kilogramů. Výkon 400 wattů zajistil všem testovacím jezdcům pohodlnou a svižnou jízdu na rovině s velmi dobrou akcelerací i v případě těžkého jezdce. Jízdu do prudšího kopce bez občasného pomocného přišlápnutí si ale užívali pouze lehčí jezdci, 90kg osobě nezbývá se buď smířit s pomalou jízdou, nebo musí koloběžce lehkým odrážením pomáhat.

20230525-154235-1

Sencor Scooter S70 zkoušelo několik jezdců, včetně experimetálního pokusu na dětech, tato koloběžka je ale podle výrobce určena až pro jezdce od 14 let, foto: Michal Bareš, Chip

Maximální nosnost 120 kg jsme vyzkoušeli v kombinaci nejlehčího dítěte a hlavního jezdce, v takovém případě nebyl žádný problém s jízdou po rovině, ale do kopce už se ji moc nechtělo. 120kg jedinec by si mohl pomoci odrážením, ve dvou to s dítětem před řidičem nešlo.

Čtyři rychlostní režimy a spotřeba

Zpočátku jsme se trochu báli koloběžku svěřit dětem, ale po krátkém výcviku a nasazení helmy si ji mohli vyzkoušet i děti s výškou od 120 cm do 150 cm a hmotností od 25 do 50 kg. Těm jsme zpočátku omezili rychlost koloběžky na maximálně 5 km/h, posléze si mohli vyzkoušet i vyšší maximální rychlost 10 km/h označenou jako “Eko” režim. V nabídce je ještě režim s maximálkou 20 km/h a nejvyšší sportovní mód s maximální rychlostí 25 km/h.

Zvolený rychlostní režim má při plynulé jízdě na rovině jen zanedbatelný vliv na výdrž baterie, zde hraje roli spíše četnost rozjíždění a brzdění. Během testu jsme s koloběžkou najezdili několik set kilometrů, takže můžeme spolehlivě potvrdit, že na rovině má Scooter S70 s 90kg jezdcem dlouhodobou průměrnou “spotřebu” 20 procent baterie na 10 km jízdy. To přesně odpovídá proklamovanému maximálnímu dojezdu 50 km.

new-project-5

Na údajích o kapacitě baterie a ujeté vzdálenosti je vidět, že na rovině koloběžka Sencor Scooter S70 zvládne 10 km za cca 20 procent baterie, obr.: aplikace Sencor Scooter

Několikrát jsme vyzkoušeli trasu z pražské Stromovky přes Letnou a okolo Letohrádku královny Anny a zahrad Pražského hradu na Pohořelec. Jedná se o kombinaci ze tří čtvrtin středně náročného stoupání a ze čtvrtiny jízdy po rovině. Tato trasa má délku lehce přes šest kilometrů a cestou “nahoru” na Pohořelec s 90kg jezdcem se dostupná kapacita baterie sníží o cca 25 procent. Z toho vyplývá, že do středně těžkých kopců (nebylo nutné přišlapávat) má koloběžka spolehlivý dojezd cca 25 kilometrů. Cestou zpět se ale přes zhruba kilometrovou rovinku a zbylé klesání i díky rekuperaci spotřeba baterie pohybovala pouze na dvou až třech procentech, takže při jízdě “nahoru a dolů” lze spolehlivě počítat i u těžkého jezdce s dojezdem 40 až 50 kilometrů.

new-project-6

Při jízdě do kopce si ale s 90kg jezdcem dokáže za cca 6 km zkonzumovat čtvrtinu kapacity baterie, obr.: aplikace Sencor Scooter

Baterie s kapacitou 15 Ah (525 Wh) se nabíjí dodaným adaptérem přes šest hodin při poměrně kostantním příkonu 90 W, dobíjecí se zpomalí až po dosažení 80 % kapacity baterie, takže za čtyři hodiny dobíjení lze u vybitého akumulátoru počítat s cca 40 kilometry jízdy. Dobíjecí konektor je krytý gumovou ochranou, která se však poměrně těžko upevňuje a ráda se venku při jízdě otevírá.

Konstrukce a výbava

Další nadstandardní výbavu představuje odpružení obou kol. Přední kolo má klasickou odpruženou vidlici se zhruba třícentimetrovým zdvihem, zadní kolo je odpružené výkyvným ramenem. V kombinaci s 10” plnými pneumatikami je jízda sice poněkud tvrdší, ale přejezdy drobných překážek nevyvedou řidiče ani koloběžku z míry, terénní vozítko to ale samozřejmě není. V každém případě je jízda na odpružených vidlicích mnohem příjemnější než u koloběžky bez odpružení.

20230524-150216-1

Přední kolo má teleskopickou vidlici se zhruba 3cm zdvihem, foto: Michal Bareš, Chip

Vzhledem k tomu, že jsme koloběžku provozovali hlavně ve městě, vyzkoušeli jsme si dosyta jízdu po dláždění různých velikostí, drobné kostky zvládá skvěle, větší kostky s výraznějším rozestupem se také dají přejet, ale jezdec musí pevně držet řidítka a smířit se s výrazným drncáním.

Dlažební kostky jsme zažili i po vydatném dešti. V tomto případě jsme ale jeli extrémně opatrně a prakticky nepřekračovali rychlost 10 km/h. Pneumatiky dobře držely i na mokru, ale při rychlejší jízdě by bylo velmi snadné vyvolat smyk. Vzhledem ke klasické tloušťce pneumatik představovalo největší nebezpečí přejíždění tramvajových kolejí. Zde doporučujeme raději sestoupit a koloběžku přes ně převést, tedy pokud na ně nenajíždíme v kolmém úhlu.

20230525-161709-1

Zadní kolo s odpružením a kotoučovou brzdou, foto: Michal Bareš, Chip

Při jízdě po dešti jsme byli spokojeni s výkonem blatníků, jezdec zůstal suchý a relativně čistý.

Stupátko je příjemně prostorné, při šířce 14,5 cm a použitelné délce zhruba 50 cm se na koloběžce dá snadno jet i s nohama u sebe a vejde se na ní jezdec i dítě. Povrch stupátka je pogumovaný a perforovaný, takže neklouže.

Řidítka nejsou výškově stavitelná a mají výšky 123 cm od země, takže koloběžka není určena pro menší děti, ale s opatrností na ně dosáhne i 125cm dítě, i když to výrobce nedoporučuje. Doporučený věk stanoví na minimálně 14 let.

Naprosto spokojeni jsme byli s výkonem zadní kotoučové brzdy, která má jemný nástup, ale v případě potřeby dokáže při intenzivním brždění efektivně zastavit na krátkou vzdálenost. V testu jsme při brždění z 20km rychlosti dokázali zastavit na cca 2,5 metrech. Při jízdě z kopce jsme raději využívali “motorovou brzdu”, která dodržuje maximální rychlost nastaveného režimu. Při jízdě z kopce se také od předního kola, vybaveného rekuperační jednotkou, koloběžka jak jsme již zmínili lehce dobíjí. Rekuperace přinesla Scooteru S70 další plusové body z hlediska výbavy.

20230524-150231-1

Sencor Scooter S70 má 10" plná kola, foto: Michal Bareš, Chip

Pro jízdu ve městě je koloběžka vybavena zadním červeným světlem, které při brždění bliká, samozřejmostí je i přední LED svítilna, kterou lze vypnout nebo zapnout, ale možnost regulace intenzity osvětlení nenabízí.

Koloběžku lze samozřejmě snadno složit pro přenášení nebo převoz v dopravním prostředku nebo automobilu.

Displej i aplikace

Na horní straně bloku svítilny se nachází barevný displej s vysokou svítivostí, který je pohodlně čitelný i na přímém slunci. Informuje uživatele o aktuální rychlosti, zvoleném režimu jízdy, zapnutých světlech a pomocí pětiblokového ukazatele i o orientační zbývající kapacitě akumulátoru. Víc informací je pak dostupných v aplikaci Sencor Scooter, která je k dispozici pro telefony s Androidem i iOS.

new-project-7

Přehledné rozhraní aplikace Sencor Scooter, obr.: aplikace Sencor Scooter

S telefonem se koloběžka spáruje pomocí Bluetooth, což ale funguje jen v zapnutém stavu, pokud koloběžku dobíjíte, vypne se a aplikaci nelze spustit, takže informace o přesném procentuálním stavu nabití zjistit během nabíjení nelze.

Na hlavní stránce aplikace je ukazatel rychlosti i nabití baterie, ve spodní části pak lze deaktivovat Bluetooth, zapnout nebo vypnout světla a koloběžku zamknout. Uzamčení znamená, že ji nikdo cizí nenastartuje, ovšem bez dozoru ji ponechávat nedoporučujeme, vždy se dá odtlačit nebo odnést.

Na hlavním okně pak lze i volit jízdní režimy či aktivovat tempomat. To lze ale mnohem jednodušeji přímo na řídícím panelu koloběžky. Přepínání mezi režimy se provádí dvojitým rychlým stiskem, tempomat se (pokud je v aplikaci povolený) aktivuje po několika sekundách stabilní rychlosti, přičemž o jeho aktivaci je řidič informován dvojitým pípnutím.

Tempomat se automaticky vypne, jakmile aktivujeme brzdu nebo se dotkneme plynu. Aktivace i deaktivace tempomatu je přesná, během testovacího období se nám nestalo, že by se koloběžka “zbláznila” a odmítla tempomat vypnout.

Po kliknutí na ikonu Nastavení lze nastavit prodlevu aktivace tempomatu i rychlost, od jaké se má zapínat. Dále je zde volba jízdního režimu, do kterého se má koloběžka přepnout při zapnutí a důležité políčko s volbou kapacity akumulátoru. Tu je v případě S70 potřeba přepnout na 15 Ah, jinak bude aplikace ukazovat mnohem kratší dojezd.

Praktické je i okénko s dalšími informacemi, které se objeví po kliknutí na obrázek koloběžky. Zde najdeme informace o odhadovaném dojezdu, celkové ujeté vzdálenosti, času používání, stavu baterie, verzi firmwaru a najdeme zde i kódové označení případné poruchy. Aplikace umožňuje update firmwaru. S přehledností a informační nabídkou aplikace jsme byli i přes často zdvojené údaje spokojeni.

20230525-161655-1

Sencor Scooter S70, foto: Michal Bareš, Chip

Celkové shrnutí

S ohledem na cenu koloběžky jsme byli s bohatostí výbavy, jízdním komfortem i dojezdem naprosto spokojeni. Těžší jezdci se nemusí bát, že by se v Praze nesvezli, tedy pokud nebudou chtít bez přišlapávání vyjet rozumnou rychlostí Nerudovou ulicí, v takovém případě doporučujeme zvolit model s vyšším výkonem, kterou však Sencor momentálně nenabízí. Náš dlouhodobý test prokázal, že koloběžka rozhodně zvládne to, co výrobce slibuje a proklamovaná výbava je plně funkční a praktická. V současné době těžko seženete koloběžku s lepším poměrem mezi cenou, výbavou, dojezdem a výkonem.

Technická data

Max. výkon /max. rychlost  400 W / 25 km/h
Dojezd / kapacita baterie 50 km / 15 Ah
Nosnost  120 kg
Výbava  Odpružení předního i zadního kola, rekuperace, kotoučová brzda, přední a zadní světlo, barevný informační displej, plná 10” kola, Bluetooth 4.1, aplikace pro Android i iOS
Hmotnost / výška řidítek  17 kg, 123 cm
Cena 12 990 Kč
CHIP výborný (1,5)

Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme