Evropská unie zavádí vyrovnávací cla na čínské elektromobily: ochrana trhu nebo hrozba obchodní války?
Podle nařízení Evropské komise, platného od 30. října 2024, podléhají elektromobily z Číny vyrovnávacím clům. Ta mají platit po dobu pěti let. O zavedení cel úředníci rozhodli s cílem chránit hospodářskou soutěž, kterou podle jejich názoru narušují čínské dotace. Elektromobily z Číny jsou tak nabízeny za ceny, kterým evropské automobilky nejsou schopné konkurovat.
Výše uvaleného cla je odstupňována, souvisí s výrobcem a pohybuje se mezi 7,8 až 35,3 % prodejní ceny. Nejnižší sazba se platí u Tesly a je to 7,8 %, naopak SAIC a další nespolupracující výrobci jsou zatíženi clem až 35,3 %. Automobilka BYD má celní sazbu 17,0 %.
Důvodem tohoto opatření jsou čínské dotace na trhu elektromobilů, které uměle udržují nízké ceny a znevýhodňují evropské výrobce. Podle informací agentury Bloomberg ale vyrovnávací cla mohou být brzy opět zrušena. Cílem je zabránit eskalaci obchodního sporu.
Mohlo by vás zajímat
Cla jako donucovací prostředek: může to vůbec fungovat?
Minulý týden došlo v celé věci k pokroku. Podle zpráv čínských médií se obě strany dohodly na „technickém konsensu“. Ten má vést ke snížení nebo dokonce úplnému zrušení cel. Zatím je o detailech jen málo informací, takže není jasné, kdy nová nařízení vstoupí v platnost a s jakými podmínkami jsou spojena.
Podle čínské státní televize by mohl existovat „rámec cenových závazků“. Komisař pro obchod Valdis Dombrovskis již dříve zdůraznil, že Evropská komise je odhodlána prosazovat spravedlivé obchodní podmínky a zůstává otevřena alternativním řešením. Jednou z možností zrušení cel by byly například cenové závazky ze strany Číny.
Agentura Bloomberg nicméně dodává, že Evropská komise vidí jen velmi omezený pokrok v jednáních a z hlediska rychlé dohody má jen velmi střízlivá očekávání.
Mohlo by vás zajímat
Podíl čínských elektromobilů roste
Podstatou této nepřehledné situace je obava ze zaplavení trhu levnými čínskými automobily. V Evropě se však zatím nic takového neprojevilo. Nicméně čísla ukazují, že podíl čínských e-aut na trhu EU za pouhé čtyři roky vzrostl ze dvou na 14 procent.
Evropská komise zdůvodňuje cla tím, že masivní státní podpora Čínské vlády narušuje hospodářskou soutěž. V rámci Evropské unie je postoj k celním opatřením rozdělen. Například Německo, které je na dobrých obchodních vztazích s Čínou závislé, se vyslovilo proti uvalení cel. Nedokázalo však přesvědčit velké příznivce tohoto ochranného opatření, mezi které patří například Francie a Itálie.