Přejít k hlavnímu obsahu

S elektroautem ušetříte přes 70 tisíc korun ročně. Když ho budete používat jako úložiště

Josef Mika 15.03.2025
E-mobilita
info ikonka
Zdroj: vectorjuice/Freepik

Majitelé elektromobilů v Evropě by mohli díky inteligentnímu a obousměrnému nabíjení ušetřit až 2900 eur (73 000 korun) ročně – a dokonce by mohli odlehčit energetické síti a zabránit jejím přetížením. Dospěla k tomu nedávná studie společností Eurelectric a EY.

Kapitoly článku

Každý, kdo v Evropě jezdí na elektřinu, může díky promyšlenému chování při dobíjení a obousměrnému nabíjení ušetřit 450 až 2900 eur ročně. Vypočítalo to ve své nedávné studii evropské průmyslové sdružení Eurelectric a poradenská společnost EY.

Inteligentní nabíjení umožňuje elektromobilům ukládat přebytečnou – a odpovídajícím způsobem levnou – elektřinu z obnovitelných zdrojů a prodávat ji zpět do sítě v době špičkové poptávky pomocí technologie V2G (vehicle-to-grid). To na jedné straně vede ke snížení nákladů na nabíjení a zároveň pomáhá vyrovnávat špičky v elektrické síti, předcházet úzkým místům a integrovat proměnlivou výrobu energie z obnovitelných zdrojů do elektrických sítí.

Mohlo by vás zajímat

Elektromobily by mohly v Evropě do roku 2030 poskytnout přibližně 114 TWh skladovací energetické kapacity

Dosud však chyběly jasné ekonomické pobídky pro spotřebitele, aby technologie typu V2G začlenili do svého každodenního života a využívali jejich výhod, uvádí se dále ve studii. K využití těchto možností je prý zapotřebí zavést jasné cenové signály a lepší přístup ke spotovým trhům energie.

Eurelectric a EY předpovídají, že potřeba flexibility v elektrické síti se v Evropě v příštích pěti letech zdvojnásobí, protože podíl obnovitelných zdrojů energie na výrobě elektřiny stále roste a elektrifikují se další odvětví koncových spotřebitelů, jako je výroba tepla pomocí tepelných čerpadel. Studie odhaduje, že baterie pro elektromobily v Evropě by mohly do roku 2030 poskytnout celkovou kapacitu pro skladování přibližně 114 terawatthodin (TWh) - což by stačilo k napájení 30 milionů domácností ročně a k výrobě přibližně čtyř procent předpokládané roční poptávky po elektřině v Evropě.

Podle průmyslové asociace mají zákazníci bateriových automobilů tzv. fázi "early adopter" za sebou – teď musí automobilový a energetický sektor přesvědčit běžné spotřebitele o všech výhodách. Podle autorů studie však hlavní překážkou přijetí elektrických aut zůstávají poměrně vysoké pořizovací náklady, které sice v roce 2024 oproti předchozímu roku mírně poklesly, ale v roce 2025 prý opět vzrostou. Zajištění flexibility trhů s elektřinou by mohlo vést k tomu, že spotřebitelé budou mít výrazně nižší provozní náklady – to znamená, že celkové náklady na vlastnictví elektromobilu by se mohly dostat níž než u konvenčního automobilu se spalovacím motorem.

Mohlo by vás zajímat

Studie EY: provozovatelé distribučních sítí by také mohli těžit z inteligentního nabíjení e-automobilů

Společnost EY ve studii tvrdí, že majitelům elektromobilů musí celý ekosystém e-mobility pomoci vnímat elektromobily jako něco víc než jen prostředek k dopravě z bodu A do bodu B.

Na straně energetických sítí by provozovatelé distribučních soustav mohli také finančně profitovat z inteligentních procesů nabíjení a z rozsáhlého zavádění technologií V2G: Studie předpokládá možné roční úspory ve výši přibližně 4 miliard eur (100 miliard korun), protože větší flexibilita částečně sníží potřebu rozšiřování infrastruktury nebo ji alespoň posune dále do budoucnosti.

Zdroj: Eurelectric


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme