Přejít k hlavnímu obsahu

Anketa mezi řidiči jasně ukázala, jaký mají vztah k elektromobilitě: vrátili by se zpět k benzínu a dieselu?

Jiří Palyza 17.12.2024
info ikonka
Zdroj: Dall-e (vytvořeno pomocí umělé inteligence)

Nedávno zveřejněné výsledky celosvětového průzkumu jasně ukázaly, zda jsou majitelé elektromobilů o své volbě přesvědčeni, či zda by při následné volbě sáhli zpět po spalovacím pohonu. Výsledek nepřekvapil a mimo jiné naznačuje, kde jsou momentálně největší úskalí elektromobility.

Kapitoly článku

Elektro nebo spalovací? Majitelé e-aut mají jasno

Organizace GEVA, což je celosvětové sdružení řidičů elektromobilů, provedla v měsících srpna až listopadu 2024 rozsáhlý průzkum. Zapojilo se do něj celkem 23 000 řidičů-majitelů elektromobilů z osmnácti různých zemí.

Cílem průzkumu bylo zjistit názory majitelů elektromobilů po celém světě. Zatímco na otázky dojezdu, plánování delších cest s ohledem na pokrytí dobíjecími stanicemi a dalších aspektů využívání elektroaut odpovídali v různých regionech rozdílně, v jedné věci se shodli: jaký pohon bude mít jejich další vozidlo. V tom má drtivá většina dotazovaných jasno.

Mohlo by vás zajímat

Vysoký podíl majitelů e-aut je s nimi spokojeno

Na otázku: "Pokud byste si zítra museli koupit jiné vozidlo, jaký typ pohonu byste si vybrali?" odpovědělo 92 % respondentů shodně: elektromobil. Čtyři procenta respondentů by sáhla po variantě plug-in hybrid a pouze jedno procento z dotázaných by se vrátilo ke spalovacímu pohonu.

Podle zástupce organizace GEVA jde o pozoruhodně vysoké procento. Pro 45 % respondentů byly hlavními důvody pro nákup e-auta nižší náklady na údržbu, 40 % majitelů si elektromobil pořídilo z ekologických důvodů.

Důležitou roli pro volbu elektrického vozidla u řidičů po celém světě také hraje zájem o nové technologie (21 % respondentů) a zážitek z jízdy (19 %).

Mohlo by vás zajímat

Navzdory spokojenosti průzkum také poukázal na některá slabá místa provozování elektromobilu. Z výsledků jasně vyplynulo, že v mnoha zemích je potřeba ještě hodně udělat především v oblasti nabíjecí infrastruktury. Nedostatečné pokrytí nabíjecími stanicemi kritizovala bezmála čtvrtina respondentů (23 %).

Mezi kritickými body byly mimo jiné také zmíněny dlouhá doba nabíjení (19 % dotazovaných) a vadné nabíjecí stanice (18 %). Přestože většina majitelů e-aut řeší nabíjení nejčastěji doma, pro masovější růst elektromobility je kritická širší dostupnost a spolehlivost dobíjecích stanic.

Klíčovou roli samozřejmě také sehrává otázka ceny. Za magický "bod zlomu" se doposud v oblasti elektromobility považovala pořizovací cena nového vozu ve výši 25 000 EUR, což je v přepočtu přibližně 630 000 Kč. Levnější elektromobily jsou ve větší míře schopny nabídnout pouze čínské automobilky, nicméně uvalená cla se snaží zmírnit jejich konkurenci.

Zdroj: GEVA


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme