Omezení emisí: při zácpě na dálnici nezapomeňte na jednu důležitou věc
Kdo by chtěl v mrazivém počasí mrznout i při cestování autem? Jistě nikdo, a tak si zhusta dopřáváme komfortu vyhřívání interiéru, včetně sedaček. Majitelé spalovacích aut si k tomu samozřejmě nechají běžet motor, jinak by topení nebylo účinné. A děláte to i v případě delšího stání vozidla? Pak opatrně. V okolních státech totiž může platit pravidlo, které zakazuje nechat spuštěný motor při delším stání, například v dopravních zácpách.
Autoři takové legislativy se často odkazují na pasáže zákona o silničním provozu, který v evropských zemích vychází z podobného základu a ve kterém se mimo jiné praví: "Při používání vozidel je zakázáno působit zbytečný hluk a znečišťovat životní prostředí výfukovými plyny, pokud tomu lze zabránit." Zejména může být v různých regionech zakázáno "...zbytečně spouštět motory vozidel a nadměrně hlasitě zavírat jejich dveře."
Z toho by se dalo vyvodit, že pokud necháte v zimním období běžet motor například v dopravní zácpě, můžete být pokutováni.
Mohlo by vás zajímat
Předpisy nejsou vždy jednoznačné: může to vést k nejasnostem
Reálné riziko pokutování za běžící motor při stojícím vozidle z důvodu funkce topení přes zimu, nebo klimatizace v letních vedrech, sice existuje, je ale velmi nízké. V případě konfrontace s policií můžete použít argument, že topení či ochlazování bylo nutné pro odvrácení zdravotních rizik: jak pro vás, tak i spolucestující. Nemůže tedy být řeč o tom, že byste je nechávali zapnuté zbytečně.
Můžete ale narazit na argument, že v zimních měsících máte na cesty vyrážet s dostatečnou výbavou včetně teplého oblečení a dek, a že tedy vaše důvody nejsou akceptovatelné. Pak by mohla hrozit pokuta ve výši několika desítek EUR.
Místo škrábání zamrzlých oken spuštěný motor a rozmrazování bez práce? Tady opatrně
Mnoho českých řidičů má také v zimním období ve zvyku ráno před odjezdem nastartovat svůj vůz, pustit topení naplno a jít se ještě schovat, než se vozidlo zahřeje a rozmrzne. Pokud byste toto udělali například u penzionu v rakouských Alpách, opět velmi riskujete pokutu.
Majitelé elektromobilů mohou být v klidu; tedy, ne tak úplně. Pokutování za zbytečné emise z běžícího motoru při stojícím vozidle sice nehrozí, jen je potřeba pečlivě hlídat kapacitu akumulátoru. Vytápění vozidla jí může dát zabrat a až se kolona rozjede, budete muset dojet minimálně k další dobíjecí stanici.
Předehřívání vozidla je také naprosto bezproblémové. Jeho spuštění může být dokonce prostřednictvím dálkového ovládání nebo aplikace velmi komfortní.
Mohlo by vás zajímat
Spuštěný motor při stojícím vozidle: s čím se v evropských zemích můžete setkat?
V mnoha zemích je zakázáno nechat motor zbytečně běžet při stojícím vozidle. Je to v souladu se snahou o ochranu životního prostředí, která vás může v konečném důsledku přijít draho. Předpisy a sankce se v jednotlivých zemích značně liší.
Německo: pravidla silničního provozu zde zakazují "...zbytečný hluk a znečištění výfukovými plyny, kterému se lze při provozu vozidla vyhnout." Kdo to poruší, musí počítat s pokutou až 80 EUR.
Itálie: v destinaci, která je českými lyžaři velmi oblíbená, je přísně zakázáno nechat běžet motor při stojícím vozidle, a to například kvůli provozu klimatizace. Při porušení hrozí pokuta v rozmezí od 200 do 400 EUR. V tomto ohledu Itálie výrazně zpřísnila své předpisy, které byly zavedeny už v roce 2022.
Rakousko: země pod Alpami také proti běžícím motorů důsledně zasahuje. Podle zde platného zákona motor nesmí být spuštěn, pokud vozidlo stojí. A to zejména k předehřátí vozidla při mrazivých teplotách. V praxi se zde výše pokut pohybuje v rozmezí 75 až 150 EUR, teoreticky by jejich výše mohla dosáhnout až 10 000 EUR. To ale hrozí pouze u velmi závažných opakovaných případů, a týká se to spíš firem.
Dánsko: v severské zemi je zakázáno nechávat motor bezdůvodně běžet už od roku 2006. Za nedodržení tohoto pravidla hrozí pokuta ve výši přibližně 67 EUR.
Švýcarsko: zde jsou sankce překvapivě nízké. Je zakázáno "jakékoliv obtěžování, kterému se lze vyhnout". To pak může být trestáno pokutou 60 EUR. Ve srovnání s jinak přísnou švýcarskou legislativou je to poměrně mírné.
Uvedené příklady jednoznačně naznačují jasný trend: přestože se výše pokut v jednotlivých evropských zemích značně liší, běžící motor při stojícím vozidle je zapovězen. V některých případech to může přijít opravu draho.
Zdroj: KA News, Hacker News, Maut1