Přejít k hlavnímu obsahu

Zásadní je chladit: Čína opět boduje – má baterii pro elektroauta, kterou nabijete pod devět minut

Jiří Palyza 14.03.2025
Baterie
info ikonka
Zdroj: Ideogram (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Pro mnohé motoristy je jedním z limitujících faktorů pro nákup elektromobilu kromě ceny také rychlost nabíjení. To v současnosti vyžaduje značnou trpělivost. V tomto ohledu mají spalovací motory stále navrch: natankování plné nádrže je hned. Čínská firma ovšem vyvinula baterii, kterou nabijete do devíti minut. To už zní zajímavě.

Kapitoly článku

Na 80 procent pod devět minut? Jde to

Čínská společnost Farasis Energy přišla s inovativním LiFePo akumulátorem pro elektromobily. Jeho konstrukce dovoluje nabíjet velkým proudem, což v konečném důsledku umožňuje dosáhnout kapacity 80 % za méně než devět minut. To už začíná být docela zajímavé a pomalu se přibližuje délce zastávek na čerpacích stanicích, na které jsme zvyklí.

Nový typ baterie Farasis označuje jako 6C, což podle informace čínské webové stránky značí schopnost dobití za šestinu hodiny. Modeláři toto označení znají ale v mírně odlišné významu, a to že baterie snese nabíjecí proud odpovídající šestinásobku její kapacity.

Mohlo by vás zajímat

Elektromobil nabitý za devět minut: řešením jsou akumulátory typu 6C

Nový akumulátor od Farasis Energy je typu lithum-železo-fosfát, zkráceně označované jako LFP nebo LiFePo. Podporuje nabíjení výkonem 6C. V branži elektromobility písmeno C označuje kapacitu, a písmeno před ním násobek nabíjecího výkonu ve vztahu ke kapacitě.

Zjednodušeně: označení 1C znamená, že takovou baterii můžete nabíjet výkonem 1 kW na jednu kWh kapacity. 6C potom znamená, že na nabití kapacity 1 kWh můžete použít výkon 6 kW.

Například elektromobil VW ID.7 s baterií o kapacitě 77 kWh můžete nabíjet maximálním výkonem přibližně 185 kW. Abyste u akumulátoru dosáhli stavu 80 % nabití ze stavu 10 %, bude to trvat přibližně 30 minut. Pokud byste měli baterii, která zvládne nabíjení výkonem 6C, znamenalo by to ji nabíjet výkonem 462 kW a teoreticky byste ji z 0 % na 100 % nabili za deset minut.

Mohlo by vás zajímat

Jenže to je teorie. Z praxe víme, že maximální nabíjecí výkon nelze udržet po celou dobu nabíjení. Vzhledem k charakteru nabíjecí křivky je zpočátku vyšší, ale postupně se snižuje. Rychlonabíjecí baterie 6C od Farasisu v praxi potřebuje na nabití z 10 % na 80 % bez pěti sekund celkem devět minut. I tak by to byl pro dnešní sériové elektromobily rekord.

Nejdůležitějším prvkem, který tak vysoký nabíjecí výkon umožňuje, je vylepšená plocha pro odvod tepla. Číňané použili řešení, které zvyšuje odvod tepla z jednotlivých segmentů baterie 4,8krát. Díky tomu je možné držet teplotu při nabíjení pod 50 °C.

Mohlo by vás zajímat

Vývoj umožnily rychlé simulační procesy

Farasis Energy používá při vývoji nových akumulátorů model ROM, což je zkratka anglického termínu Reduced Order Modelling. Simulační procesy, které by jinak trvaly osm až deset hodin, tak lze realizovat za pouhých deset sekund. To je zásadní krok pro vývoj konstrukce článku, protože není potřeba jej vyrábět.

Baterie LFP 6C byly testovány při okolní teplotě 30 °C. Výsledkem je už zmíněných 8:55 min. pro nabití na 80 %. To je ve srovnání s předchozí generací baterií Farasis zlepšení o 16,8 % (nabijí se na 80 % kapacity za 10:28 min.).

Mohlo by vás zajímat

Aby však bylo možné posoudit kvalitu nových baterií a jejich živostnost, chybí dvě podstatné informace. Výrobce neuvádí žádné podrobnosti o hustotě energie a ani se nezmiňuje o tom, jak důmyslný musí být systém chlazení, aby teplota v průběhu nabíjení nepřesáhla hodnotu 50 °C. Obojí by mohlo upřesnit reálné nasazení technologie například u vozidel střední třídy.

LFP baterie totiž mají o něco nižší hustotu energie než špičkové baterie NMC, které dnes používá spousta výrobců. Chladicí systém by navíc mohl znamenat další objem a hmotnost pro zástavbu do vozidla. V každém případě baterie Farasis opět posouvají hranice možného na další úroveň.

Zdroj: CNEVPost, NotebookCheck


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme