CD přehrávač v autě? To už je minulost. Už jsme si zvykli, že moderní auta jsou standardně vybaveny porty USB, které slouží nejen k nabíjení, ale také k přehrávání hudby. Například v novém BMW řady 1 je však situace opět jiná: USB porty zde slouží výhradně k nabíjení a neumí již číst obsah z připojených zařízení. Od toho tu jsou už softwarová řešení. Pokud si tedy chcete vychutnat hudbu, musíte použít rádio, Bluetooth nebo streamovací aplikaci.
Tento příklad ukazuje, do jaké míry automobilový průmysl čím dál víc spoléhá na digitalizaci a upřednostňuje software před čistým hardwarem. Ačkoli tato změna vlastně odráží i měnící se návyky uživatelů, přechod na softwarově řízená vozidla v sobě skrývá i nevýhody.
Smart končí s aplikací – a zákazníci přicházejí o důležité funkce
Tento problém je aktuálně ukázal u značky Smart. Zatímco nejnovější modely jako Smart #1 a Smart #3 jsou založeny na zcela nové softwarové architektuře, u modelu Smart EQ, jehož výroba byla ukončena teprve loni, už došlo k výrazným škrtům. Ukončena byla totiž nejen výroba vozu, ale také související aplikace. Píše o tom na svých internetových stránkách německá advokátní kancelář Stoll & Sauer: "K 31. prosinci 2024 Mercedes ukončil provoz aplikace Smart EQ a všech souvisejících služeb. Ukončení aplikace Smart EQ se týká majitelů elektrických Smartů generace EQ. Zákazníci Mercedesu se nyní budou muset obejít bez základních funkcí vozidla." Toto rozhodnutí znamená, že dotčení řidiči už nemohou využívat důležité funkce svého auta, což by mohlo vést i k omezení výkonu vozu. Právníci proto doporučují postiženým majitelům, aby nechali celou záležitost právně přezkoumat.
"Zpět do doby kamenné"

Řidiči Smartu EQ – jednoho z nejznámějších malých elektromobilů, který již léta slouží mateřské společnosti Mercedes jako vlajková loď – se nyní musí obejít bez důležitých funkcí, jako je třeba ukazatel stavu nabití v mobilní aplikaci. V příspěvku na webu Smart Emotion komunita kolem vozů Smart situace ostře kritizuje: "Mercedes vypíná službu bez náhrady, čímž posílá vozidla vyrobená dokonce v roce 2024 zpět do doby kamenné." Vynalézaví majitelé Smartu naštěstí už našli řešení založené na open source softwaru, které podle komunity funguje ještě lépe než původní aplikace Smart EQ.
U špičkového výrobce, jako je Mercedes, však působí poněkud neprofesionálně, že důležitou aplikaci jednoduše zruší. Ačkoli se jednalo výhradně o komfortní funkce, nikoli o základní služby vozidla, mělo by pro prémiového poskytovatele být zásadní, aby se odlišil od konkurence právě spolehlivými nadstandardními službami a dalším komfortem. V zákulisí Smartu se proto toto rozhodnutí považuje za nestrategické a politováníhodné.
Mohlo by vás zajímat
Evropské baterie pro elektroauta v nedohlednu: krach Northvoltu ovlivní i koncern VW

Pouhá aktualizace aplikace nestačí
Vzhledem k tomu, že výroba modelu Smart EQ byla ukončena a další vývoj se neplánuje, společnost Smart neviděla jinou možnost, než také ukončit nabídku aplikací. Na dotaz německé redakce webu Focus online, proč nestačí pouhá aktualizace aplikace, Smart vysvětlil: "V pozadí rozhodnutí je skutečnost, že dotyčná vozidla jsou vybavena komunikačním modulem podporujícím pouze sítě 2G/3G. Po vypnutí sítě 3G již nelze plošně zaručit potřebnou rychlost přenosu dat a stabilitu pro spolehlivou komunikaci mezi vozidlem a provozními servery." K tomuto rozhodnutí vedl také rostoucí počet stížností, například na funkci klimatizace vozu před jízdou, kde se vyžaduje stabilní spojení. Smart k tomu poznamenává: "Bohužel jsme zjistili, že celoplošná stabilita již není zaručena, což nemůžeme ovlivnit, a byl to jeden z důvodů rozhodnutí provoz aplikace na bázi 2G ukončit."
Mohlo by vás zajímat
V této zemi jsou elektroauta už samozřejmostí. Ale jaké vozy zde vlastně řidiči kupují

Řidiči by mohli zůstat bez podpory
Pro zákazníky, kterým technické ani strategické úvahy/výmluvy výrobců nepomohou, zůstává jen hořká myšlenka: kvůli nejnovějšími technologiím lze nečekaně rychleji dosáhnout "data expirace" i u poměrně nového vozu. V minulosti bylo ještě možné jezdit s autem desítky let starým, protože náhradní díly a servis zůstávaly ve velké míře dostupné. Dnes je všechno jinak.
Ještě závažnější případ než Smart postihl nedávno zákazníky amerického výrobce elektrických vozů Fisker. Kvůli insolvenci značky jsou nyní majitelé vozů Fisker Ocean nejen bez náhradních dílů, ale i bez potřebné softwarové podpory. Přitom bez ní již nelze zaručit ani základní funkce vozidla, takže auta jsou prakticky nepoužitelná.
Doplňkové služby v autech jako předplatné
Stále masivnější používání softwaru v automobilech je nezadržitelné – a pro výrobce se tak otevírá zajímavý obchodní model. Ti již nemusí komfortní a zábavní funkce trvale spojovat s vozidlem, ale mohou je uživatelům prodávat. Tento trend nemusí být nutně jen fenoménem elektromobilů; mnoho nových modelů se spalovacími motory má dnes řadu softwarově podporovaných funkcí. Jedním z příkladů je vyhřívání sedadel vozů BMW nabízené jako předplatné. V ČR tato doplňková služba pro řidiče BMW přijde na 450 korun měsíčně.
Výhodou pro řidiče je, že určité doplňky lze aktivovat pouze tehdy, když jsou skutečně potřeba. Kromě vyhřívání sedadel nabízí BMW například také vyhřívání volantu, které je k dispozici za 250 korun měsíčně – a i to si lze předem vyzkoušet. Tento koncept dříve neexistoval: v minulosti byly často drahé příplatkové prvky, které se využívaly jen zřídka, svým způsobem zbytečné. Dnes si (alespoň podle výrobců) uživatelé mohou svůj vůz mnohem lépe přizpůsobit svým potřebám, které se v čase i mění.
Současně se však mění i význam výbavy při dalším prodeji vozidla. Vlastní hardware vozu je stále méně důležitý, protože nový majitel si kupuje pouze jakousi "skořápku", která slouží především jako dopravní prostředek. V budoucnu si bude muset řidič samostatně předplatit veškerý komfortní a funkční software – od navigace a zábavních funkcí až po asistenční systémy.
Zdroj: LifePR, Smart Emotion, Focus online